Sunday, April 24, 2011

small heart

"Mengecilkan hati orang adalah berdosa, berkecil hati juga adalah berdosa. Tetapi lebih besar dosanya jika kita berkecil hati" I'm so confused..
Anak:Kenapa orang kecil kan hati kita, kita pulak yg berdosa?

Ayah: Jika seseorang hina kita, dia berdosa. Jika kita terasa hati dgn penghinaan dia, kita juga berdosa. Tetapi dosa kita lebih besar dari dosa dia.

Anak: uiikk.. tapi kenapa pulak? Kita tak buat apa2 pun?

Ayah: Kerana orang yg menghina kita itu adalah peringatan daripada Allah.

Anak: *blur sebentar..

Ayah: Kenapa kita dihina oleh orang tu? Kerana itu adalah ujian dri Allah. Kenapa Allah hadiahkan kita ujian itu?Kerana DIA nak mengingatkan diri kita yg dh leka dengan dunia. Bila kita berkecil hati dengan orang tersebut,bermakna kita tak redha dengan ujian yang Allah turunkan. Kesimpulannya, kita bukan kecil hati dengan orang, tapi kecil hati dengan Allah.

Anak: Ooooooo... ook....

Ayah: Lagi parah bila kita pun cerita pada kawan2 kita. "Dia dh banyak buat aku mcm ni, mcm tu..." dn sebagainya. Dan kawan2 kita pula akan cerita pada kwn2 lain. "Kesian kwn kita tu.. budak tu dh byk sakitkan hati dia,....." jadi keredhaan kita terhadap ujian Allah itu akan lesap.

Anak: *termakan cili

So, the conclusion is.. jangan mudah terasa hati.. Maknanya kita tak redha dengan Allah.. Nanti Allah pun tak redha dengan kita.. Na'uzubillah.

from here

2 comments:

khairi malik said...

anas, aku terasa lah baca post ni. malas ah kawan kau. jgn cakap dengan aku lagi. haha

btw, font warna hijau tu fluorescent sgt. Ak x leh nmpk dengan jelas, sila edit balik dan tukar warna lain.TQ

Nurul Nadia Abdullah said...

Ohhh...terasa dgn entry ni...hmmm..bnyak nyer dosa kita yang kita x sedar dlm diam..thanks for da entry anyway..