Wednesday, December 30, 2009

10 things we waste

Ten Things We Waste


1. Our Knowledge: Wasted by not taking action with it

2. Our Actions: Wasted by committing them without
sincerity.

3. Our Wealth: (Wasted by using on things that will not
bring us reward from Allah). We waste our money,
our status, our authority, on things which have no
benefit in this life or in akhirah (hereafter).

4. Our Hearts: Wasted because they are empty from the
love of Allah, and the feeling of longing to go to
Him, and a feeling of peace and contentment. In it's
place, our hearts are filled with something or someone
else.

5. Our Bodies: Wasted because we don't use them in
ibadah (worship) and service of Allah.

6. Our Love: Our emotional love is misdirected, not
towards Allah, but towards something/someone else.

7. Our Time: Wasted, not used properly, to compensate
for that which has passed, by doing what is righteous
to make up for past deeds.

8. Our Intellect: Wasted on things that are not
beneficial, that are detrimental to society and the
individual, not in contemplation or reflection.

9. Our Service: Wasted in service of someone who will
not bring us closer to Allah, or benefit in dunyaa.

10. Our Dhikr (Remembrence of Allah): Wasted, because
it does not effect us or our hearts.

-Imam Ibn Qayyim al-Jawziyyah-



Wednesday, December 23, 2009

what type of person do you want to become?

I'm sure everyone wants to become a better person...
but have you ever asked yourself,
what type of person do you want to become?...
try doing so... really do it... visualize, picture, imagine yourself being that person...

motivated, confident, kind, helpful, calm, cool, happy, loved, etc. ...

wish yourself being that person,

then ask yourself again.. is it enough to just dream? just to imagine?
apa usaha anda untuk menjadi orang tersebut?...

Monday, December 21, 2009

yang berkat jadi mudarat

copy pasted from hikayat kucing belang

Kahwin Awal : Yang Berkat Jadi Mudarat

Entri kali ini dirembat 100% dari sebuah buku yang bertajuk “Satu Rasa Dua Hati” tulisan Pahrol Mohd Juoi. Sama-sama la membaca dan mengambil pengajaran. Satu bab je, kalau nak baca bab-bab yang lain, beli la buku ni. Dapatkan di pasaran dengan hanya RM22.50 bagi Semenanjung Malaysia dan RM27.50 bagi Sabah dan Sarawak.

Majlis akad nikah itu baru sahaja usai. Saya dan beberapa orang sahabat masih menikmati minuman ringan yang disediakan oleh pihak tuan rumah. Tiba-tiba, seorang lelaki tua yang memang saya kenali menarik tangan saya dan bertanya,

sarung cincin dijari”kenapa orang sekarang kahwin lambat sangat?”

Saya lantas menjawab, “Tuk dulu kahwin cepat?”

“Umur 15 tahun nenek kau dah dapat anak seorang…”

Terbayang anak perempuan saya yang menuntut di tingkatan 5 sekarang. Sukar nak membayangkan betapalah di usia itu dia sudah mempunyai anak.

“Bahagia Tuk?”

“Tak bahagia apa…anak Tuk 12 orang!”

Terhibur saya berbual dengannya, semuanya diukur dengan angka.

“Saya berkahwin pada umur 21 tahun. Waktu tu masih menuntut lagi, orang heboh kata saya tak sabar,” adu saya tanpa dipinta. Sengaja mengundang reaksi.

“Tak sabar? Pelik, kalau zaman Tuk, tu kira dah terlajak dah tu.”

“Betulkah saya tak sabar Tuk?”

“Eh, taklah. Kalau nak buat baik, eloklah cepat. selamat dari maksiat. Kalau tak sabar, Tuk lagilah tak sabar, umur 17 tahun dah kahwin, hehehe.”

“Setuju tak Tuk kalau dikatakan soal kahwin ni bukan soal lambat atau cepat, tapi soal dah bersedia ataupun tidak?”

“Setuju. Tapi kenalah huraikan maksud bersedia tu.” Tajam Tuk membalas.

“Kalau ikut Tuk, apa agak-agaknya persediaan tu?”

“Soal ni tak boleh agak-agak, mesti tepat.”

Terkedu saya dibuatnya. Tuk ni bukan sebarang orang.

“Maksud bersedia bukan sahaja dari segi umur. Asal akil baligh dah boleh kahwin. Bukan sahaja diukur oleh badan yang sihat, pendapatan yang cukup, tapi yang penting kematangan diri. Ertinya, seseorang yang nak kahwin mesti dah mula dapat berfikir dengan baik, dah boleh sedikit sebanyak kawal perasaan, dan jiwa tu sikit-sikit dah agak tenang.”

Saya merenung panjang. Tertikam di sudut hati pertanyaan, sudahkah saya matang sewaktu berkahwin dulu?

“Jangan termenung. Tuk Cuma kata, dah sedikit sebanyak matang. Tak payah tunggu matang betul. Nanti tak kahwin pulak.” Usik Tuk seperti dapat membaca fikiran saya. Walau tanpa ijazah, Tuk sebenarnya sedang menjelaskan asas kebahagiaan rumah tangga yang kadang kala tidak dapat ditimba di mana-mana menara gading.

“Macam mana saya nak matang?” Tanya saya perlahan. Malu rasanya untuk diajukan soalan sedemikian di usia 40-an ini. Terasa lambat.

“Tentulah dengan ilmu. Dulu Tuk dan kawan-kawan, umur sebelas tahun dah khatam Quran. Dah selesai belajar fardhu ain. Rukun, sah, batal dan lain-lain ilmu asas dah OK. Bila sudah baligh, buka kitab Muhimmah, baik lelaki, baik perempuan. Dah diterangkan tanggungjawab suami, isteri dan asas-asas kerukunan rumah tangga.”

“Itu saja? Ilmu lain?” Tanya saya ringkas.

“Eh, perlu. Mesti ada ilmu untuk cari rezeki. Yang otak baik, jadilah guru, pegawai kerajaan, ikut keadaan zaman tulah. Tuk ni nasib tak baik. Kerja kampung sahaja, guna tulang empat kerat, buka tanah. Itulah dusun yang Tuk kutip hasilnya sekarang ni..”

“Tapi sekarang Tuk dah senang. Dengarnya dah dua kali naik Haji.”

“Tak senang, tapi mudah-mudahan tenang. Tu la doa Tuk, biar hidup kita tenang.”

“Agaknya, sebab kurang matang nilah orang sekarang kahwin lambat?” Cuit saya, kembali ke tajuk asal.

“Ni agak Tuk lah. Budak sekarang ni tak macam dulu. Mereka ni macam lambat matang.pelamin Kalau dulu umur 13 tahun dah boleh pikul tugas. Dah berdikari, dah boleh harap jaga emak bapak. Setakat jadi imam dan berzanji tu, dah lancar. Tapi sekarang, umur dah 23 pun masih bergantung kepada emak bapak. Nak jadi imam? Jauh sekali.” Terbayang kekesalan di wajahnya.

Dia menyambung, “Sekali tu Tuk tengok betul-betul dengan mata kepala ni macam mana seorang bakal pengantin tersekat-sekat mengucap kalimah syahadah depan tuk kadi. Bila ditanya rukun sembahyang, geleng kepala. Yang dihafalnya rukun nikah saja.”

“Kalau macam tu macam mana?”

“Baik tak usah kahwin. Macam mana dia nak pimpin isteri dan anak-anak nanti? Tu baru ilmu paling asas, belum lagi ilmu…apa orang putih kata…parenting skill.”

“Tuk pun tahu parenting skill?”

“Sekarang ni macam-macam sumber ilmu ada. Di radio, tv, ceramah, buku-buku. Macam-macam ada.”

“Tapi Tuk, kalau tak kahwin pun susah juga…nanti terjebak dengan maksiat,” kilas saya.

“Tulah, ajaran islam ni macam rantai. Lepas satu disambung satu. Bermula dengan yang paling utama, diikuti yang kedua, ketiga dan seterusnya. Ilmu Tauhid, Fekah, dan akhlak perlu diasak di awal usia. Diiring ilmu akademik. Jadi bila dah kahwin nanti, ilmu tu semua dah ada. Persediaan agama ada, persediaan material pun ada.”

“Macam mana kalau dilambatkan kahwin kerana katanya belum bersedia, dari segi material dan agama?”

“Apa pun biarlah berpada-pada. Kalau nak diikutkan ilmu agama, sampai mati pun tak akan habis dituntut. Cukuplah sekadar keperluan dulu dan ditambah lagi selepas kahwin. Begitu juga soal kerja, profesion. Ni pun tak akan habis-habis. Ukurlah ikut keperluan dan kemampuan diri. Jangan sampai terlanjut usia sudahlah. Jangan nanti ilmu ada, matang ada, duit ada, calon pulak tak ada.”

“Tuk lihat macam mana keadaan anak muda masa kini?” terluncur soalan yang berbau akademik tanpa saya sedari.

“Akibat tak ikut tertib dalam menghayati ajaran islam, keadaan jadi agak lintang-pukang sekarang. Yang berkat jadi mudarat. Tak dikahwinkan, buat maksiat. Bila dikahwinkan, tak bertanggungjawab.”

“Antara dua keadaan ni, yang mana kita patut pilih?”

“Perlukah membuat pilihan? Pada Tuk, pilihlah keadaan yang tak memaksa kita membuat pilihan!”

Saya terdiam. Kagum. Kata-kata tersirat itu boleh mengundang seribu wacana para sarjana!

Sunday, December 20, 2009

nak post anyway

most of you have probably seen this video already,
regardless of that, nak post anyway...
personally i've lost count how many times i've watched it already



open ur lens - Maher Zain

SubhanAllah...

Friday, December 18, 2009

Happy New Year

Salam Maal Hijrah...
semoga tahun ini lebih baik daripada yang sebelumnya...

Monday, December 14, 2009

sharing is caring

Dah lama ingin berkongsi sebenarnya...
just follow the link below...
http://www.mediafire.com/anaskamarudin
bukak folder 'miscellaneous'...
download the audio file in it and enjoy...


thank you!

Saturday, December 12, 2009

Be careful

Bagaimanakah anda akan berjalan di atas jalan yang penuh dengan duri?

Sudah tentu anda akan berjalan dgn penuh berhati2
agar tidak terpijak duri,
agar tidak memudaratkan diri sendiri
supaya selamat sampai ke destinasi


itulah yang dinamakan TAQWA... berjalan menempuhi kehidupan dengan penuh berhati2 agar tidak terpijak duri...

wallahu'alam

Wednesday, December 9, 2009

Another (i think more reliable) IQ test i did (click here)


Personalized IQ test results for Muhammad Anas bin Kamarudin !

Your age adjusted IQ score is 132 and the average score of all test takers is 100.

Your IQ score is the result of a formula based on the number of questions answered correctly on the test. This score has been further adjusted to account for the differences in capabilities among various age groups.

Your Grade ** Gifted **

Anyone with a general IQ this high is considered to be gifted. You have the ability to think critically, conceptualize ideas and form your own conclusions. Your ability to think in patterns and to produce order out of chaos enables you to handle complexities and see logic in everything. Needless to say you are self-aware of your abilities and have the brains for all known occupations. If you think of intelligence as the ability to adapt easily to new situations then you are at the top of the charts.

Standard Deviation: 15

The bell curve (also called a "normal curve" or "normal distribution") is a graph that shows approximately how much of the population falls into each IQ range. In theory, if we tested everyone in the world with a traditional IQ test, most people would score in the "Average" range. A smaller number would score moderately below average and moderately above average. Very high and very low scores are rare.


Grade Statistics

Grade Range Percent
Genius >144 0.13%
Gifted 130-144 2.14%
Above average 115-129 13.59%
Higher average 100-114 34.13%
Lower average 85-99 34.13%
Below average 70-84 13.59%
Borderline low 55-69 2.14%
Low <55 0.13%

Mental abilities have the highest correlation with general intelligence of all objectively measurable abilities and they are the primary focus of this test. Furthermore the mental abilities targeted for measurement were specifically chosen because they have been shown to correlate highly with many other abilities. The graphs below show how you scored in various abilities such as pattern recognition and logical reasoning - skills which are all reliable predictors of academic achievement.

Graphical representation of intelligence scores.

Intelligence score chart


Verbal
Mathematics
Spatial
Logic
Pattern Recognition
General Knowledge
Short Term Memory
Visualization
Classification

Percentiles chart


Verbal
Mathematics
Spatial
Logic
Pattern Recognition
General Knowledge
Short Term Memory
Visualization
Classification

Strengths and weaknesses

Your highest score was in Verbal

Exceptional intelligence does not guarantee results -- to achieve excellence you must fully understand your strengths and learn to maximize your efforts. Knowing your greatest intellectual strength may give you insight into how you can improve your learning process, work better with others, or become more self aware of your abilities. According to this test your verbal skills are the most developed of all your intellectual capabilities - your capability to use language effectively and to communicate well is your biggest strength.

Your lowest score was in Spatial

Weaknesses are the roadblocks we face when trying to achieve our goals. Awareness of your weaknesses allows you to predict problems and find solutions ahead of time, thereby alleviating future headaches. According to this test your spatial skills are the most underdeveloped of all your intellectual capabilities - your capability to manipulate 3-D objects in space is your biggest weakness.

IQ Test

Alia gave me this link on ym

Puteri Alia Azlan: cikgu kawan saya kata, klu nk jd bdk medik, IQ kene above 90, klu x, xle jd bdk medik. so bila kwn2 rasa mcm ilmu xle nk msk n x phm2, mungkin sbab IQ kwn2 lg rendah dr 90. jd bila free2 , cuba la test ni ye. hrp2 iq kwn2 lebih dr 90, klu tidak kene balik malaysia. ngeee
Puteri Alia Azlan: http://www.free-iqtest.net

and i wasn't doing anything anyway at that moment, so i gave it a shot...
here's what i got... v^^

IQ Test
Free-IQTest.net - IQ Test


The IQs of a large enough population can be modeled with a Normal Distribution.i knew i was smart... (acece)... but, i didn't know i was that smart! ... maybe something went wrong... think i'm gonna try another IQ tests later...

Tuesday, December 8, 2009

Mudah je....

Salamullah 'alaikum.

Kaifa halukum? (apa khabar?)
Kaifa halQuluubakum??? (apa khabar hati?)
.
..
...
selalu kita bertanya khabar kawan kita, sehat ke? da makan ke? penat ke?
tapi pernah tak kita prihatin terhadap HaTi kawan kita?
tenang atau gelisahkah kawan kita, dekat atau jauhkah dia drpd Allah?...
And at the same time perlu juga kita selalu bertanyakan begitu pd diri kita sendiri...


saya sgt tertarik dan suka dengan kata2 ini

Kalau boleh, biar sahabat2 kita masuk syurga dulu drpd kita...


maksudnya di sini, kita menyayangi kawan kita lebih drpd diri kita sendiri ('ithar'),
iaitu tingkat tertinggi dalam berukhwah,
yang mana serendah2 tingkat dlm berukhwah adalah 'husnuzzon' (bersangka baik)
kita menyayangi mereka duniawi dan ukhrawi...

Kita berasa senang sahabat2 sekeliling kita *Healthy, tenang, happy, berjaya, hebat, bahagia, cukup makan, hidup dalam ketaatan kpd Allah, mudah beramal, benci maksiat etc2.

*WHO definition - Health
" State of complete physical, mental and social well-being, not merely the absence of disease of infirmity"

(mencelah masuk medic sikit, community medicine to be exact)


Sebenarnya nak kongsi hadith ni je...
sgt Mudah.......... tgh duduk2 saja dalam tram/bus, berjalan kaki balik rumah, atau bila2 masa sahaja boleh amalkan...... tidak perlu ntuk kita ke masjid, memegang Quran/kitab atau luangkan masa yg panjang....

عن أبى هريرة رضي الله قال قال النبي صلى الله عليه و سلم
كلمتان حبيبتان إلى الرحمن خفيفتان على اللسان ثقيلتان فى الميزان
سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

Dari Abu Hurairah radhiyallāhu, katanya:
Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:
“Dua kalimat yang amat dicintai Ar-Raĥmān, ringan di lisan (lidah) berat di mizan (timbangan):
Subĥānallāhi wa bi ĥamdihi Subĥānallāhil-’azhīm(i).”

[Shaĥiĥul-Bukhariy | Terjemah Hadits Shahih Bukhari Jilid IV hal. 205-206—No. Hadits 2028]

Friday, November 27, 2009

Selamat Hari Raya!

I know this is kinda late... but am gonna wish it Anyway... baik yg berada di M'sia, Mesir, atau di mana2 shj....

SELAMAT HARI RAYA AIDIL ADHA
semoga tahun ini lebih baik drpd tahun sebelumnya..
TaqobalAllah minna wa minkum....


salam perantauan! ;)

Thursday, November 19, 2009

update..

Salam alaikum.... Long Time no see...

fuh... it's been like... a month or so since my last update... you see our house doesn't have a telephone line, so the procedure of obtaining an internet connection took slightly longer than usual... yesterday was the much awaited day!... finally got an internet connection... alhamdulillah...
xde la rasa cam 'katak di bawah tempurung' lagi...

Thursday, October 1, 2009

Hari Raya?

concerning 2 posts ago... saya ada mengajak y'all memikirkan kenapa kita menyambut Hari Raya Aidil Fitri... kinda a late though, it's already the 12th of Syawal... anyhow, here's my view on the subject ...

EID ul-FITR
a.k.a HARI RAYA AIDILILFITRI

why is it celebrated...?
As the name goes... aidilFITRI is to celebrate us returning to Fitrah... FITRI=Fitrah...
you see, after a month of fasting, we return to our Fitrah....

let us look at a baby... innocent, tidak berdosa, suci right?... what were to happen to this baby if in the unfortunate event that he/she dies?... tidak lain tidak bukan syurga tempatnya... kerana tidak ada dosa padanya... inilah fitrah manusia, suci drpd dosa.... cuma kita apabila membesar, menzalimi diri sendiri dengan malakukan dosa... sebab itu kita dianjurkan ntuk sentiasa berdoa

'Rabbana Zolamna anfusana, wa illam taghfirlana wa tarhamna, lanakuna minal khasirin"
"Wahai Tuhan Kami, kami telah menzalimi diri kami sendiri! dan jika kamu tidak mengampuni kami dan merahmati kami, jadilah kami di kalangan orang2 yg rugi!"

Kesian kita, asalnya dan sepatutnya masuk syurga, tetapi rentetan drpd dosa2 yg kita lakukan, kemungkinan kita kembali ke seburuk2 tempat kembali...

Amat rugilah sesiapa yg tidak mengambil pengajaran drpd kisah Nabi Adam seperti yg dirakamkan dalam surah Al-Baqarah, diturunkan drpd syurga kerana memakan buah drpd pokok khuldi walaupun dilarang oleh Allah S.W.T...

See what i'm trying to say here?... Nabi pun narrated in a very famous hadith about Ramadhan saying how the 1st third of Ramadhan is Rahmah, the 2nd Maghfirah, and the 3rd itqan minannar(kebebasan drpd api neraka)...

that's why we celebrate Hari Raya... diberi Rahmat, diampunkan dosa dan bebas drpd api neraka!, now that is something worth celebrating(within the syariah)...



Sepanjang bulan Ramadhan juga, kita dilatih menjalani kehidupan dalam penuh ketaatan... menjaga Puasa kita, menjaga mulut kita, menjaga mata kita, Rajin membaca Quran, banyak solat Sunat, mengikuti sunnah2 Nabi...... betapa baiknya kita pada bulan puasa.... yg kuat mencarut, tiba2 tak mencarut da...
"Awek doe... eh2, puasa2 tak baik tgk lama2"
"eh, puasa ni, tak baik mengumpat orang"
err.... time lain boleh ngumpat orang ke?... see what i mean... bulan Ramadhan coaches us into becoming the ideal muslim/muslimah...

Lastly, i hope myself especially, and all my Muslim Brothers and Sisters out there can maintain what they've acheived in Ramadhan

Wednesday, September 30, 2009

Home Sweet Home..

long story short... I'm back from Umrah... had a GREAT time...
still not in the mood for a proper update though...

take it from me... Go... if you have the chance to....

Friday, September 11, 2009

takut tak sempat..

salam...

yeah... I know my last post said it'd be my last b4 flying... but then it just occured to me that on the 1st of Syawal I won't be able to wish you guys a happy Eid ul-Fitr... so here it goes..

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI !,
MAAF ZAHIR BATIN...

sorry if i spoiled the mood... anyway... this year will the what, 18th?, 19th? Raya we've celebrated... But have we ever stopped to ponder on why it is actually celebrated?... or do we just tend to go with the flow... anyway... hope you guys are willing to share your thoughts... why do we celebrate Eid ul-Fitr?...

p/s: the hunt is still on for Lailatul Qadr... jgn 'raya' sgt...

Wednesday, September 9, 2009

for a moment.. you almost got me

Salam...

Great news for me... i didn't actually fail my Pathology paper... I got a C+... there was mix up... meaning i won't have to repeat my paper and study in Holy Mekah... my parents were releived... kept going on about how i could have done much better... i coulcn't agree less... think of proving that in my 3rd Semester...

secondly, i think this will be my last post till i come back from umrah... hope it will have a significant effect in my life...

third, wanna wish all my brothers and sisters out there.. happy hunting for 'Qadr Night'


Lastly, the thought of M'sia and Indonesia going to war because of an advert, is just hillarious! (not the war part, the advert part)


Roger and out....

Friday, September 4, 2009

scribbles from me...

Salamalaykom brothers and sisters, hope you're all being nice to our VIP and guest, Ramdhan...

anyway, The results for the final year examination came out the other day... and to say i'm proud of my results would be a lie... but, praise be to Allah...

They say You learn a lot from succeeding, but a whole lot more from Failing...
in my case, literally... i scored a D for my pathology paper... sadly here, marks below 60 means a Fail... i admit it was big blow, nearly knocked the breath out of me, but life so far has taught me to accept fact... it really made me look back at my first year as 1st Year Medical Student... bnyk sebenarnya berlaku lelehan waktu, bnyk sangat... betul la Firman Allah "Demi Masa, sesungguhnya manusia kerugian"
i consider it as a wake up call from Allah saying;
"Anas! kamu tu nak jadi doctor, bukannya bermain dengan nombor, bermain dgn nyawa patient! bukannya boleh main2"

before this, i didn't know what it felt like for those who failed, now I do... It's ok though, failing just means that Allah hasn't forsaken us,
If he had(forsaken us), he would let us be as we are, even if we didn't study, he'd let us still pass, THAT'S when god's forsaken you, it's call 'istidraj' most of you are probably familiar with the term...

I mean just think of it, our Prophet, The Messenger of Allah, MUHAMMAD PBUH... was confronted with a truckload of obstacles, revolt, harrassment etc... can we say that Allah didn't love Him for putting him through all that?.. NO, in fact MUHAMMAD PBUH was even called 'habibUllah', Kekasih Allah...

The Pharoah on the other hand, was given wealth, power, followers and a vast Kingdom... Is that a sign of God's love?... geez, look what happened to him... sorry, but I'll pass...


So, back to my post, iA tomorrow I'll be heading back to Cairo... ada kursus Umrah on the 5th... I'l be performing the Umrah from the 12th till the 28th... The repeat exams on the other hand starts on the 26th, thats where my current problem stands....
I've already sent an E-mail to Dr Abeer requesting that my Pathology Paper be rechecked (ceh, tadi kata boleh terima fact, ni tak puas hati pesal?) yela.. mana tau dapat C- pun cukup la... tak perlu la study kat Holy Mekah, boleh tumpu pada ibadat, it will also save me from paying the repeat paper exam fees (which is a LOT if you didn't know)...
and in the unfortunate case after rechecking, i still fail, i asked to put the Pathology paper on a leter date than the 29th in the timetable... well, let's pray for the best

owh ya, i haven't mentioned my results yet;

Anatomy A-
Pharmacology B
Physiology B
Histology B
Biochemistry B-
Microbiology C
Pathology D

yeah, agak teruk, just average...
To say that 'Sini susah nak score, 90+ baru dapat A' as an excuse... ada je yang score 6A, 4A...
Pointer is yet to be published...

xpe2, 2nd year ni masuk dgn gear yg tinggi, bukan gear 1.... yg kat m'sia dan terpaksa balik awal ke Mesir... yakin la ada hikmahnya.... be strong y'all, coz i know you are!


think that's all for now, sorry for making you guys read so much... And thanks for all the support..... really 'preciate it...


Abi,
Mama,
Kak Long,
Abg Ngah,
Muhammad,
Aliah
.... love and miss you all


Monday, August 31, 2009

You know the answer?

SOALANNYA:

Anbon... INDONESIA
Yala,Pattani... THAILAND
Gujerat... INDIA
Xinjang... CHINA



1) Apakah persamaan antara tempat2 di atas.... apa yang berlaku di setiap daripada tempat tersebut?

2) Mengapa Islam yang diperangi, dan bukannya agama-agama lain?

Jika tak tahu jawapannya, cari2lah... bnyak kan masa kita habiskan ntuk movie, game, novel, rehat2 dsb... luangkanlah masa sedikit utk mengambil tahu ttg saudara2 kita di tempat lain... sharings from you are much appreciated...

"man la yahtamma biamril mukmineen, falaisa minhum"

"Siapa yang tidak mengambil tahu tentang hal2 orang2 mukmin, mereka bukan dari kalangan mereka"

Tuesday, August 25, 2009

Fasting During Ramadhan

iA, post yg sgt santai utk light reading... about the holy Month of Ramadhan


Pernah tak tengok filem that you really, really enjoyed?... kat cinema ke, laptop ke...
Then you'll know just how difficult it is to tell your friends about the film in a way that'll make it sound exciting... Citer la camana pun, lakonkan balik babak dia macamana pun, citer la pasal special effects dia, actor dia yg cun2 dan kacak2, lakonan yg 'terbaik... masih tak dapat membuat si pendengar 'experience' filem tadi sepertimana kita tgk tadi...

Talking about Ramadhan is a bit like this. To the casual observer, it is a month which Muslims give up food and drinks during the daylight hours. 'It must be awful' they think... how wrong they are..

No words can adequately convey the joy a muslim feels in Ramadhan... It is the month that they have look forward to all year round...

Cuba bayangkan,
Anda dah ada rumah sendiri, berkeluarga mungkin... dan your Mother da setahun tak tinggal bersama awak... Imagine the last time she came to stay, she managed to make a few quiet remarks about the cleanliness of your home, so that even though it was really very clean, it made you feel as though you were living in a shameful place...
So, kali ini, anda bersungguh2 making the house look good, lantai divacum dan dimop, tingkap dicuci, langsir dicuci, tandas digosok. Not just a spring clean, but a thorough renewal of the house to prepare for your mother's arrival.


Here, the comparison ends, for Ramadhan is about preparing oneself not just for the visit of a family member, dearly loved and cherished as she might be, but for standing clean and upright in the presence of God, Himself. In Ramadhan, the Muslim tries to put his spiritual house in order tightening up all those things he had promised to do last year, making extra efforts to be a good Muslim. Let us remind ourselves that Islam means living everyday in the presence of ALLAH. so Ramadhan helps the Muslim to get back to how he would like to be, not to mention how he should be. They very desire to be better, which Ramadhan encourages, helps the Muslim to be better. His fasting focuses his mind throughout the day on why he is fasting. The months fast is not to lose weight nor to punish himself, but is done for the sake of Allah, and Allah alone. Allah has commanded the fast. And the Muslim responds promptly to the command.

berkait dengan comparison di atas tentang rumah tadi, pasti kita berasa bangga, gembira apabila Ibu kita comment tentang kebersihan rumah kita dan ketiadaan sebarang cacat cela... Far greater is the joy of a Muslim, knowing that the promise of a Ramadhan well kept is the forgiveness of one's sins, and Salvation from the Hellfire

coming to think of it, Indahnya Islam ini... Ramadhan diberikan setahun sekali, utk kita mendekatkan diri kepada Allah, muhasabah kembali hakikat kejadian kita, dan mengabdikan diri kepadanya... but actually Allah ada je beri sesuatu seumpana Ramadhan kepada kita mingguan dan Harian.... namely solat Jumaat weekly, dan Solat Fardhu daily...
so?... my intelligent readers, bolehla fikirkan hikmah di sebaliknya... anyone care to share a thought or two in the comments?

Lastly, Kalendar Hijrah, juga dikenali dengan kalendar Qamariyah (moon) adalah berdasarkan cycles of the moon dan bukannya movements of the sun... Meaning that, jumlah hari dalam kalendar hijriyah kurang beberapa hari daripada Gregorian calendar... Tahunnya slightly shorter.... Jadi?....
Jadi, kalo katakan Ramadhan tahun ini jatuh pada late December, the next year, akan jatuh pada mid-December and the following year in late November and so on... Cantik kan?... Maksudnya, that over the years, Ramadhan will be distributed fairly across the world, spreading the fast over the seasons of the diferent hemispheres.
Example, Ramadhan may one year be in the blistering August heat od Saudi Arabia, when the daylight hours stretch from early in the morning to late at night, Australia, Antartica, Sahara or Alaska will experience Ramadhan in their summer or winter according to when Ramadhan falls that year. Allah does not place an extra burden on believers because of where they happen to live. The severity or relative ease of the fast is distributed fairly across the globe. And this is only right, say muslims. Islam is the natural religion of mankind, Agama Fitrah. it knows no boundaries of time or place. Allah's Mercy is availabe to all who seek it

based on the chapter 'Fasting during Ramadhan'
Gardens of Delight - Idris Tawfiq

Thursday, August 20, 2009

AHLAN YA RAMADHAN!

Pejam celik, Pejam celik... da nak Bulan Ramadhan... nak cerita ttg bulan Yang sangat dirindui ini, rasanya tidak memadai dengan satu post... lagipun sekarang ini agak busy... tak dapat nak update blog... banyak je yang nak dikongsikan dengan korang dan korang tentang apa yang aku dapat sepanjang seminggu duk Cairo ni... iA, ada kelapangan waktu, akan diupdate blog ini...

a few videos to iA, get us geared up for Ramadhan, and lift our spirits of Ramadhan... :)

Lord of Ramadan



Harapan Ramadhan- Raihan feat Man Bai



a;lksj

Wednesday, August 12, 2009

so that's how it is.... part 1

Salam semua.... hari ni nak sentuh sedikit tentang akidah... insyaAllah post ini santai dan tidaklah berat... please read...

abstract dari kitab "Ar-Risalah Al-Jama'ah" ... olahan semula drpd kelas "tafaqquh fiddin - Ust. Norazam"

************
TIANG AKIDAH

Asas iman ;
1) Percaya bahawa Allah ta'ala ADA
2) Dan sesungguhnya Allah itu SATU, tiada SEKUTU baginya, tiada yang SERUPA dengannya, dan tiada yang SEPERTInya

3) tiada apa2 pun yang SERUPA dengannya dan dia Maha menDengar, Maha meLihat

ALLAH mencipta Langit dan Bumi, Kematian dan Kehidupan, Ketaatan dan Kemaksiatan, Kesihatan dan Keuzuran, Seluruh Alam serta segala isinya

Tidak Berlaku sesuatu perkara, melainkan atas ketetapan, kekuasaan, dan kehendak Allah ta'ala

**************



>>Firstly, Allah ADA... okeh... apa bukti Allah ada?

kita lihat tersusunnya Alam ini, langit, pokok, bumi, laut etc. semuanya tersusun indah... saya ada tgk satu dokumentasi ni... it showed that a study found out that the amount of water on Earth and the amount of water in the atmosphere (di langit), exactly sama, despite the constant downpour(rain) and evaporation... maksudnya air itu sentiasa bergerak ke atas dan ke bawah, namun maintain pada equilibrium... dan kalau terganggu sedikit pun... kehidupan di bumi akan mati... in other words, kalau di langit lebih banyak, akan berlaku kemarau yang dahsyat, dan kalau di darat lebih banyak banjir yang teruk... tetapi ini tidak berlaku... terjadi sendirikah fenomena ini?...

indahnya ciptaan Ilahi... bismillah masyaAllah...

kita boleh ibaratkannya seperti rumah... kita masuk rumah itu, barang2 di dalamnya tersusun, rapi, kemas, bersih... pagi tingkap dibuka, langsir diikat, malam tingkap ditutup langsir dibuka.. sampah dibuang, lantai divacuum, pinggan mangkuk dicuci etc..... kita akan membuat konklusi bhwa rumah itu berpenghuni... betul tak?... takkan tetiba je barang2 tersusun begitu....

rumah ni mesti ada orang kan?

realted video - proof God exists - Dr Zakir Naik





>> Allah ta'ala waahidun (satu) dan lain drpd ciptaannya (makhluk)

Dalam Quran ada sebut
"Jika ada 2 tuhan di alam ini, makan hancurlah dunia" (tak tahu surah mana.. anyone?)

okeh, skrg bumi hancur tak?... tak an?... so, that implies that there isn't 2 gods in this world... Quran benar dan terbukti kebenarannya scientifically (nak sebut banyak sgt, boleh cari sendiri)
"Kitab ini (Al-Quran) tidak ada keraguan padanya; petunjuk bagi mereka yang bertakwa" 2;2

kemudian the part yang tiada yg serupa dengannya...
hmm... orang yang cipta pen... adakah dia sama seperti pen?... of course not... mesti la hakikat dirinya lebih hebat drpd yang dicipta... begitula juga dgn Allah ta'alahensem doe pen ni... yang buat mesti lagi hensem...

betul tu....



bersambung...

video of the day



read also so who is he?


Monday, August 10, 2009

Life and ....Boxes...

Salam alaykum... hope you're all healthy and in a good state of iman

we always hear about 'Muhasabah'... what comes to your mind when you hear this word?...
a common answer would be to reflect upon all the wrong that we have done... regret, repent and sorrow... another reason to do it (and a very important one at that), is to reflect upon our goals.... what we have, and haven't done in life... i mean... how many of us... set goals...
"Cuti 2 bulan ni, nak hafal 3 juzu la rasanya"
"Cuti ni nak pergi berjalan ke sana la"
"Before i graduate, i wanna master Arabic"
"i wanna get 4 flat for at least one semester during my course"
"dapat jayyid jiddan at least skali ntuk mana2 exam"
"Aku nak bawa perubahan pada sahabat2 bwah pimpinan aku"
etc. etc.

and of those many goals set, how many have been acheived, how many of those goals are we actually putting effort in acheiving?... tepuk dada tanya iman.... me and my colleagues are now currently on a 2 month vacation (longer actually)... and mmg tercabar perkara sebegini... tendency ntuk duduk saja, membuang masa, tanpa berbuat apa2... cukup tinggi...

Hers's an analogy.... let's imagine that every hour, we get a box from somebody... and by the end of the day, we look back at what we've put in those boxes (what have we done during the day).. ada kotak yg bercahaya (berzikir, tuntut ilmu, eratkan silaturrahim etc.), ada yg gelap (dosa, maksiat, ngumpat etc.) , ada pula yang kosong (masa2 terbuang, lelehan waktu)... so by the end of the day... ask yourself... how are your boxes?.. empty?.. hope not

Allah says in the Quran..

"wa saari'u ila maghfiratimmin rabbikum, wa jannatin 'aradhuhas samaawaatu wal 'ardh, u'iddat lilmuttakin"

Quran, Al-Imran 3; 133

"dan bersegeralah kamu kepada ampunan dari Rabb-mu dan kepada syurga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan untuk orang2 yang bertakwa"

also

"....Fastabiqu bikhairat..."

"...berlumba2lah kamu (dalam berbuat) kebaikan..."
Quran, Al-Baqarah 2; 148

just wanna stress on the second verse... "fastabiqu"... which means berlumba2lah...
ok...., anyone participating in a race would without doubt want to get first place right? nobody goes into a race saying..
"aku nak dapat no 2",
"aku nak dapat no 3"
right?... of course number 1 is what would be on his/her mind... the same goes for what is actually wanted from us from that verse... to be the best among the best... 'kebaikan' luas skopnya, and i think tak perlu syarah panjang sini... semua tau kot baik buruk
just nak share satu kisah pada zaman Nabi dahulu (mafhum kisahnya)

Nabi bertanya kepada para sahabat, "siapa nak masuk syurga?"... seorang sahabat terus mengangkat tangan (Ka'ab rasanya nama sahabat tu... xpe nt saya tanya balik)... kemudian Nabi berdoa "Ya Allah, masukkan Ka'ab ke dalam syurga"... and let's remember doa Nabi mustajab... Nabi himself mendoakan masuk syurga!... sahabat2 lain pun mengangkat tangan dan meminta Nabi turut mendoakan mereka (siapa tak nak?)... kemudian Nabi bersabda "Ka'ab telah mendahului kamu semua"... dan tidak mendoakan mereka...

lebih kurang ca2 la cite dia... siapa yg tahu cerita yang lebih tepat... jgn segan2 kongsi... tapi nampak tak kat sini?... pentingnya kita first... Sahabat yang first tadi, mula2 sekali angkat tangan... di situ kita nampak kesungguhannya.. jadi dapatlah beliau ganjaran...
2nd place, just doesn't cut it sometimes... contohnya.. ntuk dapat A... 80 marks... kalo 79 je, dapat B... 1 markah je... haa.. ca2 la...
mentality 'xpe, ada org lebih teruk dari aku', 'buat apa nak usaha sungguh2 dah tertulis kat luh mahfuz' (amboi2...)... patut dibuang jauh2, yang balik m'sia, balik mesir nt jgn bawak mentaliti tu, tinggalkan kat m'sia (yang ada mentaliti ni la).. but my readers semuanya hebat2... hihi...

tu je kot for today...

here's a nice song by Dawud Warnsby - The People of the Boxes



in this song, a box is also used as a comparison to life... but in a more materialistic way, duniawi in other words... listen to it and you'll see what i mean... then ask yourself... is that your life?

Saturday, August 8, 2009

Umrah...

Kuntum baru habis... dapat mengenali rakan2 medic dari mahafzah (kawasan/negeri) lain... bnyk juga ilmu yang saya peroleh menerusi pembawakan 'kitab dosa2 besar'

next, passport dah serah ntuk urusan visa... iA akan ke tanah haram pada 20 hb Ramadhan, pulang ke mesir 2nd Syawal...
My hopes are that Umrah kali ini akan menjadi 'catalyst' kepada perubahan pada hamba Allah yang lemah, berdosa dan hina ini...
Beribu2 syukur juga ku panjatkan ke hadratnya, kerana memberi peluang kepadaku ntuk menunaikan Umrah pada akhir bulan Ramadhan... alhamdulillah, alhamdulillah, alhamdulillah...
jika sahabat2 ada hajat, jgn segan2...

Sunday, August 2, 2009

kaitan Akar dengan Pokok

Kita lihat sebuah pokok... cantik, teguh, tinggi, menakjubkan.... ada buah, orang boleh makan... boleh buat tempat berteduh, membersihkan udara yang tercemar, membekalkan oksigen... sebagai manisan di mata.... bnyk sungguh manfaat pokok itu...

Dalam kita mengagumi ciptaan Ilahi itu, nampakkah kita akan akar pokok tersebut?... tidak, malah, akar terletak di dalam tanah, hina, dipijak2...
seolah2 tidak dihargai.... padahal, akarlah yang memastikan pokok teguh di tempatnya, memberi nutrisi kepada buahnya, mengelakkannya daripada ditiup angin taufan...
... katakanlah suatu hari, akar mengabaikan tugasnya.. tumbangla pokok, hilangla buah dan matila pokok... tapi tidak pernah ia berbuat begitu!... akar tidak pernah mengabaikan tanggungjawabnya... dan sebab itulah pokok tersebut sebegitu!! (cantik, teguh dan berguna)


boleh kita kaitkan akar dengan diri kita sendiri, dalam berat kita hadapi dugaan.. adakah kita kecundang dan Give Up, atau kita terus bersabar dan tabah?.... tepuk dada tanya iman...

Sometimes in Society/Persatuan/Batch/Family/Negara... kita merasakan diri kita tiada peranan, diabaikan, worthless......
yang orang nampak...
Pengerusi, AJK, yang selalu jadi Pengerusi Majlis, Perdana Menteri, Naqib, Abang, Kakak, Wakil Rakyat, Ketua Batch, Ketua Section, Ajk Program etc...

tapi sedarkah, mereka seperti buah, daun, ranting dan dahan... tidak dinafikan mereka berperanan... malah mereka SANGAT berperanan.... tanpa mereka istitusi tidak berjalan, malah will cease to exist!.. tetapi, adakah mereka ikhlas dalam menjalankan tugas mereka itu... atau, adakah hanya sekadar ntuk mendapat nama, respect dan pujian... itu kita serah kepada mereka...

kadang2 pula, pada mulanya mereka memang ikhlas... tetapi lama-kelamaan, dipuji..... syaitan dan nafsu menguasai diri mereka... na'uzubillah min zalik... dan saya yakin iA tidak ramai yang sbegitu... tambah2 yang saya kenal... iA

hakikatnya, setiap daripada kita merupakan akar, kepada setiap institusi yang kita meng'ahli'i... dan kita memainkan peranan yang BESAR sebenarnya... tanpa rakyat, tiadalah negara... tanpa murid, tidak ada makna cikgu dan skolah!... Captain, tidak mampu mencapai victory tanpa kerjasama drpd semua pemain lain.... dan begitu lah seterusnya...
upon contemplation... boleh dikira lebih bagus menjadi akar, maksud saya, usaha kita tidak diketahui orang ... tidak kita tergoda dgn pujian orang, tidak menjadi 'ujub', 'takbur' dan 'riak'... yang dikira ulama merupakan syirik kecil na'uzubillah.... malah dapat memupuk sifat ikhlas semata2 kerana Allah S.W.T...

yang sebenar-benarnya saya nak bawa di sini, adalah kita semua merupakan ahli kepada sebuah institusi yang terhebat di dunia, yang suatu ketika dahulu, memerintah hampir seluruh dunia... dan kita bertanggungjawab terhadap bangun runtuhnya istitusi tersebut. Yakni AL-ISLAM...
Mana tidaknya, jika bukan kita hendak menjadi 'role model'... siapa lagi?... bayangkanlah, seseorang non-muslim diberi petunjuk ntuk mengenali Islam, seterusnya berhasrat memeluk Islam, kemudian dia menyatakan hasratnya itu kepada keluarganya... keluarganya pun mengherdik dan mengutuknya "kamu nak masuk Islam, lihat sahaja orang islam sekarang.. hisap dadah, rempit, anak luar nikah bersepah2, mundur!"... maka tidak jadilah dia memeluk Islam.... who's to blame, WHO'S TO BLAME?!

jika berterusan begini, muslimeen, muslimat masih tidak menyedari peranan yang dimainkan oleh diri mereka sendiri... lambat lagi la rasanya ntuk kita mendapatkan balik khilafah... Di sini tidak saya minta saudara saudari memberi ceramah di masjid, mahupun mengajar mebaca Quran, atau mengaji kitab2 agama, ... cuma mohon
'be the best that you can be'
biar apabila orang menyebut ISLAM, yang melintasi minda semuanya perkara yang baik2 (beradab, menghormati, berkeyakinan.. senang cite semua sifat mahmudah) bukan vice versa...
Tapi jangan risau... ini hanyalah Gerhana, just an Eclipse... Islam pasti gemilang kembali, itu janji Allah, namun Janji itu disandarkan di atas usaha umat, usaha kita... juga Allah berjanji bahawa....
"Tidak akan aku mengubah nasib sesuatu kaum itu, melainkan mereka mengubah nasib mereka sendiri"

dan benarlah janji Allah...

moral: jadilah sekurangnya2 seperti akar kepada pokok (Ilsam), biarpun siapa kita, biarpun di mana kita...

so who is He?

I'm sure we've all heard about Him... be it from our mother, father, teachers, texbooks, blogs, friends.... you name it...

but the Question remains

WHO IS EXACTLY IS HE?

And when My slaves ask you (O Muhammad SAW) concerning Me, then (answer them), I am indeed near (to them by My Knowledge). I respond to the invocations of the supplicant when he calls on Me (without any mediator or intercessor). So let them obey Me and believe in Me, so that they may be led aright.
Holy Quran 2; 186

According to Islam, He is so Great, so Powerful, so Perfect, so Complete and so Different from His creations, that our human minds can only think images to describe Him. Whenever we think we are beginning to understand Him, we can be sure that He is nothing like that!

Words and images fail us in trying to describe the indescribable. How could mere creatures who live on this Earth for such a limited span of time, even begin to comprehend their Creator?
You've probably figured out Who it is I'm referring to...
"Allahu Akbar: God is the Greatest."
yes... ALLAH subhanahu wa ta'ala..... This great god created the Heavens and the Earth, the Sun and the Moon, the Stars, the Day and the Night. He created all things which live, all things that have ever lived and all things that will exist in the future...

He knows all things, both now and what is to come. He knows the very secret of men's hearts. Man's only response in the face of such greatness is to bow down and worship (submit)

Holy Quran 9; 24

And yet,according to muslim belief, even though Allah is so far in Power and Majesty and Knowledge, and so Different from his creations, He is also very close to each person and cares for each one. Allah listens to prayers of the faithful and, if he wills, answers those prayers. He guides the faithful through every movement and moment of their lives. At the end of each person's life, they will be by judged Allah and will be punished forever in Hellfire because of his bad deeds or rewarded with Paradise for the good he has done.
"Allahu Akbar: God is the Greatest."
Muslims live their lives trying to please Allah and hoping that his prayers eill be heard. Life itself is a test in which Man can win the prize of Paradise and its Gardens of Delight.
ALLAH, for the Muslims is infinitely watchful of His Creations...


wallahu'alam


-Gardens of Delight-
-Idris Tawfiq-
(with slight modifications)

p/s: will be going to Cairo tonight... 2 days at the least, maybe more... ada kelas pengajian, then main bola ngan ikhwah2 Cairo...

Kuntum 09 - Kembara Ukhuwah dan Thaqafah 09

Kembara Ukhuwah Dan Thaqafah Summer 2009 (KUNTUM '09)
klik sini


KUNTUM '09


Tarikh : 6-8 Ogos 2009
Tempat : Asrama MARA Iskandariah


Yuran Penyertaan : LE25 sahaja
(Untuk makanan dan penginapan sahaja...Tidak termasuk bayaran kitab)

Aktiviti :
1. Perbincangan Kitab Al-Kabair Az-Zahabi bersama Ustaz Salman Maskuri
2. Jaulah di sekitar Iskandariah
3. Tayangan perdana dan perbincangan
4. Program BBQ dan tautan ukhuwah


Manfaatkan masa cuti summer anda...
DAFTAR SEKARANG..!!
- Ikhwah : Akhtar (011-5813574)
hyperphilic@ yahoo.com

- Akhawat : Asilah (011-5973869)
mujidd@yahoo. com

Saturday, August 1, 2009

Brainstorm >> 10

Ever heard of Alzheimer's disease?... locally known to Malaysians as 'nyanyuk'.... studies have shown that this disease can be prevented by a constant stimulation of the brain in mental stimulating activities such as Learning a new skill (sewing, music, origami etc.) sudoku, chess, mathematics and my brainstorms XD... kiranya sitting around doing nothing is a BIG FAT NO if you're planning on NOT having Alzheimer's in the future.... huhu ... macam penah post je tentang ni... xpe2.. well here's the newest one...


Using only the numbers and signs given,

create a sum where both sides are equal.

2, 3, 5, 7, 11, 12, –, x, x, /, ( ), ( ), =

Wednesday, July 29, 2009

P.E.N.A.T

since my last paper, i've been 'to and fro', explains the gap in my updates (pdhal seminggu je)

After my Finals, pergi Cairo...
antar kawan2 yg balik m'sia ke airport...... bercampur baur perasaan... ye la... orang tak balik kan...
Teman org pergi shopping souvenier di 'Hussin' ntuk dibawa pulang ke tanah air (did some shopping myself)
Menghadiri majlis akad nikah dan walimatulurus Akh Irfan dan Ust Zaizul....

balik dari Cairo pergi Matruh pulak... ada Summer Camp.. 3 days 2 nights... nak cerita, paaaaaanjang ceritanya.... long story short, ada 4 group masa camp tu... kemudian ada r series of beach and indoor games ... tapi permainan2 tersebut bukan bodo2 gitu... stiap game ada mesej tersirat dan pengajaran yang boleh diambil dan diaplikasi dalam daily life kita... like they say... experience is one of the best teachers (who's 'they' exactly i don't know... main cakap je) ada juga sesi2 pengisian rohani, muhasabah, dan sembang kedai kopi/sembang petang...
Sepanjang perjalanan program, memang terasa kemesraan antara peserta2... tambah2 lagi sewaktu memasak... makanan yg diberi hanyalah bahan mentah... perlu dimasak... penat2 balik dari pantai, sanggup berkorban memasak ntuk kawan2 yg lain, besides diri yang penat... what a wonderful world if everybody 'yuhibbu liakhihi, maa yuhibba linafsih' (loves their brothers like they love themselves)
Juga sempat pergi 'Suk Libya' (Libyan Market)... shopping lagi... juga melawati tempat2 menarik seperti pantai Ageeba, Hamam Cleopatra.... eh2, terpanjang pulak 'long story short'... ada banyak lagi nak citer senanya... tapi mata da ngantok...

Balik Alex semula... sibuk dengan appartment baru (renovate).... buat dinding, Wiring, Repairs,Cat (paint not kucing), Carpeting, washing machine, stove, almari, water heater, etc2... ke hulu hilir cari barang2... hari ni satu hari tak duk rumah, balik skejap je jumpa housemate2 ku yg skrg ni dalam flight, then terus kembali mem'buru' barang2.... hamdulillah, tadi settle semua, da dapat kunci, then duk umah jap, pasang almari, washing machine and kemas2 sikit ...
Tapi, duit banyak habis!... huhu... xpe2... iA... our cheap rent and nice appartment will make up for it... like they say.. 'mulo2 ni meme banyak paka pitih' (ayat siapa ye?)


maaf post kali ni kurang isi... mungkin kerana penulis penat/ngantok... maybe next time akan tulis lebih detail... k, my bed's calling me

Wednesday, July 22, 2009

hakikat sebuah cuti...