Thursday, December 30, 2010

isti'jal (tergesa-gesa)


Isti’jal, satu penyakit yang menimpa umat Islam sama ada individu ataupun jamaah, iaitu mahukan perubahan segera tanpa mengambil kira akibat, keadaan mahupun latar belakang dan tanpa membuat persiapan yang baik dari segi sumber, uslub dan wasilah. (Takrif ini kalau disyarahkan boleh menjawab pelbagai masalah individu dan jamaah).

Isti’jal memang tabiat manusia. Semasa Nabi Adam dicipta dan ditiupkan ruhnya, baginda terus bangun sebelum sempurna peniupan ruh tersebut! Tanda awal bahawa jenis manusia memang suka tergesa-gesa! Allah sendiri perakukan; خلق الإنسان من عجل (Al-Anbiya’: 37) bermaksud; Jenis manusia dijadikan bertabiat terburu-buru pada serba-serbinya…

Dalam sirah di Makkah, masyhur kalam Nabi SAW kepada Khabbab bin Al-Art apabila beliau meminta nabi berdoa agar dilepaskan umat Islam dari kezaliman Arab Quraisy. Tapi nabi menjelaskan bahawa umat terdahulu diuji lebih dahsyat lagi sehingga ada yang dibelah dengan gergaji tetapi tetap sabar dan nabi akhiri dengan kalamnya ولكنكم تستعجلون maksudnya, tetapi kamu semua tergesa-gesa!

Tanda-tanda isti’jal

1. Menggabungkan individu dalam kafilah dakwah sebelum tauthiq, kenal pasti bakat, kemampuan dan persediaannya. Amal menegakkan Islam tidak boleh dibuat secara borong. Perlu kepada penelitian dan memastikan hanya anasir soleh yang boleh ditarbiah sahaja dibawa bersama. Juga kena ambil kira kekuatan untuk mendidik anasir yang telah dipilih tadi. Jangan sampai kita terpedaya dengan bilangan pengikut yang ramai, tapi mereka tidak boleh menghayati perjuangan Islam yang sebenarnya.

2. Meningkatkan daie ke peringkat lebih tinggi sebelum sampai masanya. Dengan alasan supaya orang tadi cepat meningkat, lebih faham dan produktif untuk dakwah dan jamaah. Sebenarnya ini satu kezaliman, kerana meletakkan seseorang bukan pada tempatnya dan dalam keadaan dia belum bersedia lagi.

3. Melakukan tingkahlaku yang memudharat dan tidak bermanfaat kepada dakwah. Perkara ini biasa berlaku kepada orang yang tiada disiplin amal jamaie atau memang tidak boleh didisiplinkan. Lebih malang lagi apabila tindakan yang dibuatnya mendatangkan mudharat kepada dakwah dan memundurkannya puluhan tahun ke belakang.

Kesan-kesan isti’jal

1. Membawa kepada futur. Futur bermaksud kembali lemah selepas aktif! Boleh jadi seseorang itu asalnya amat aktif dalam amal dan dakwah tetapi sekarang dah malas dan melengah-lengahkan amal, tak aktif lagi. Juga boleh jadi lebih teruk dari itu, langsung berhenti dari amal dan dakwah. Lihatlah keliling kita, sahabt seperjuangan semasa di kolej atau universiti dulu, sama-sama aktif. Tapi bila dah berkahwin dan bekerjaya, tidak sehebat atau selantang dulu, bahkan ada yang senyap tak buat apa-apa, tidak kurang juga yang aktif tapi hanyut bersama pihak yang ditentang dulu!

2. Membantutkan amal, atau memundurkannya puluhan tahun ke belakang. Bayangkan kalau semua orang mengambil langkah drastik dan agresif atas nama amar makruf, nahi mungkar. Kemudian semua yang agresif tadi disumbatkan dalam penjara, siapa lagi yang akan meneruskan perjuangan mereka? Ini merujuk kepada tidak mengambil kira akibat dari amal yang dilakukan. Sebab itu selain dari perlu mengenali mungkar, perlu juga tahu uslub untuk mengubahnya. Faktor masa perlu diambil kira. Sebab itu pada zaman Makkah, nabi tidak mewujudkan sebarang konfrontasi dengan Arab Jahiliah. Selepas berhijrah dan mendapat sokongan Ansar dan Muhajirin, barulah berlaku.

Sebab-sebab isti’jal

1. Dorongan hawa nafsu dan semangat yang tidak dikawal. Iman kita naik dan turun. Masa iman naik, seseorang itu akan bersemangat untuk beramal dan mencegah kemungkaran. Tapi jika tidak dikawal dan terburu-buru, pastinya musibah yang menimpa. Contoh terdekat ialah membakar gereja dalam isu kalimah Allah. Ada orang akan terbakar semangatnya…

2. Kurang merujuk kepada sirah nabawiyah, sunnah Allah dan perjalanan dakwah para dua’t.Sunnah Allah terhadap alam; Allah sendiri menegaskan bahawa alam ini dicipta dalam masa enam hari. Bukan dengan sekelip mata, biarpun Allah mampu dengan kun fayakun. Sunnah Allah dalam pensyariatan; arak diharamkan secara berperingkat. Bukan sekaligus. Para qudama’ (veteran) dalam amal dakwah pun mengambil masa yang lama, keluar masuk penjara, tapi tetap thabat sampai akhir hayat kerana memahami bahaya isti’jal. Maka pengalaman orang lain dan jamaah lain perlu diambil kira supaya kita tidak mengulangi kesalahan yang sama. Semangat golongan muda perlu diimbangi dengan hikmah para qudama’.

3. Tidak tahan dengan cabaran dan beban dakwah, juga mahukan hasil yang cepat. Perlu ingat, kita tidak dipertanggungjawabkan kepada hasil atau natijah. Tapi kita akan disoal terhadap apa yang telah kita lakukan untuk menegakkan kalimah Allah. Kita mesti berusaha, kemudian serahkan kepada Allah. Mengapa nabi tidak berdoa sahaja ketika diminta oleh Khabbab? Sedangkan doa baginda mustajab. Jawapannya, nabi nak ajar kita bahawa kemenangan agama ini perlu dengan tangan manusia sendiri, bukan dengan Kun Fayakun!

Pesanan Hasan Al-Banna

Sebagai pemimpin kepada gerakan Islam masa kini yang menjadi rujukan pelbagai pihak, mari kita telusuri kata-kata Hasan Al-Banna ini;

“Wahai kaum muslimin, khasnya yang bersemangat dan tergesa-gesa! Sesungguhnya jalan dakwah kamu ini, langkah-langkahnya telah disusun, sempadannya telah ditentukan, aku tidak akan menyanggahi sempadan yang aku amat yakin sebagai lebih selamat untuk sampai kepada matlamat. Memang jalannya panjang, tapi tiada jalan lain selain daripadanya… Siapa dari kalangan kamu hendak memetik buah sebelum masaknya… aku tidak bersamanya. Lebih baik dia mencari jalan dakwah yang lain. Siapa yang bersabar dengan aku sehingga benihnya bercambah, pokoknya tumbuh dan buahnya elok sampai masa untuk dipetik, maka ganjarannya di sisi Allah, kita sama-sama akan mengecapai ganjaran para muhsinin: sama ada mendapat kemenangan atau kepiminan, dan sama ada mendapatsyahadah atau sa’adah.”

Perlu difahami, kalau semua persiapan dan sumber dah sempurna, kajian sebab dan akibat telah dibuat, maka jangan bertangguh lagi. Teruskan amal, itu bukan isti’jal…

wallahu a’lam

*copy paste from .:ضياء الاسلام:.

Friday, December 24, 2010

suka!~

this is going to be a quicky...

-TVAlhijrah-


i'm seriously glad with this new channel, (haven't watched it yet though)... semoga ramai yg tersentuh jiwanya... khususnya di Malaysia... rasa bangga dengan usaha mereka utk membawa sinaran Islam itu sendiri kepada masyarakat... boleh counter balik anasir2 buruk yg semakin menular (na'uzubillah minzaalik)... semoga semua yg terlibat diberi rahmat dan redha Allah, serta dimudahkan dan dilancarkan segala urusan dunia dan akhirat...

hmm... wonder if there's live streaming for it like tv3... that would be nice... then even students overseas can tune in...

hmmm... teringat ketika dakwah Rasulallah secara 'sir' (rahsia) ketika awal kenabiannya... usrah diadakan di rumah Al-Arqam kerana rumahnya yang terletak di tengah2 kabilah arab dan saiznya besar... jika kita mengamati Sirah, selepas itu, berapa kali Al-Arqam disebut namanya?... tiada rasanya... yg selalu terbaca khalid al-walid, abdullah mas'ud, saidina umar, saidina Abu Bakar dsb. betul tak? ... seolah2 itu sahaja sumbangannya (mungkin ada yg lain cuma tidak disebut)
Pengajaran yg kita boleh ambil di sini adalah kita perlu memberi sumbangan terhadap Islam, biarpun sekecil mana sumbangan itu... Al-Arqam punyai rumah, jadi dia sumbangkan rumahnya... penubuhan TVAlhijrah ini juga merupakan sumbangan yg besar terhadap Islam...
Jika kita lontarkan soalan itu pada diri sendiri, apa yg kita boleh ataupun 'telah' sumbangkan?... wallahu'alam

ok, have an exam tomorrow, should be reading right now...

Wednesday, December 8, 2010

random words


assalamualaikum guys
how are you all doing? how's your iman? i hope both have positive answers

anyway, it's been a while since i've updated my blog... that means nothing's been going on right?........... WRONG... so much has been going on... ntahla... it's just that i don't really want this blog to be on on9 diary... i already have a book for that... (who would want to know anyway... ke x?)... it's just that when i made this blog, i agreed that the theme would be more about sharing...

hmm... the thought just struck me, not only knowledge can be shared... experience can too... as a matter of fact, of the two, experience may even be more valuable... hmm, i might have just found a new theme for this blog... note that i am writing what's going through my mind right now, this is just a quick update before going to 7 hours of classes... coz you see... "Sharing Experiences Can Prolong Our Lifespan"... who understands this sentence? let's just take an example to make this easier... ok, unlike Naruto who can do kage bunshin and be in many places at the same time, we can only be in a particular place at a particular time... but, if let's say during the winter holidays, i go to London and you go to Turkey... and then when we come back from the holidays we both share our experiences... it will be as if we've been to both places (sorta anyway)... and also everybody has different backgrounds... some of us were raised in "kampung" while others in "bandar"... by now, those city kids have passed the opportunity to live the village boy, so by the 'kampung' boy sharing his experiences the bandar boy would to some extent have experienced two childhoods... (i hope the points getting through)... so i'll try to extract whatever 'ibrah' or pengajaran from my daily affairs utk kita sama2 hayati....

but there's only one problem though... my schedule!... huhu.. starting next week, i'm gonna have exams every week for 8 weeks!... nasib baik aku study dari awal (sorta... hehe)... so, to all you fellow alexandrians... cayo2!... be strong!... we promised that we'll graduate together right?... just do our best, insyaAllah Allah will do the rest...
eh, macam dah lari tajuk je... huhu... sebenarnya nak tulis pasal my braces that i just got... yup, i finally got them... yes they were expensive L.E6500 which when converted would be about 3200+... -_-' .... yes it's a lot... and now i'm broke!... you see, before the summer holidays, i withdrew all my money from my account here... i invested it in malaysia... so when i came back to egypt i had no money except 2 months allowance and a little cash that i brought with me... but it's ok, a long term investment... ( might have to start my business again, tapi nak exam la pulak)... i was actually torn between buying a motorcycle or getting braces... after giving it some thought... i got the braces... so
1. DON"T PROCRASTINATE... i've actually been wanting to get my braces since like.. secondary school... ok, maybe i can give the excuse that there's a ridiculously long waiting list for doing it with a government hospital... and privately it would cost RM 4000-5000... so that was out of the question... but what about when i came here?.. what kept me form getting them?... 3rd year baru nak pasang?... kalo dari 1st/2nd year but, by now i wouldn't have to wear them anymore... maybe i was kinda afraid my intentions weren't clean... i was afraid i might be doing them utk kecantikan semata2 (which isn't allowed btw)... truth is, i was actually quite conscious about my teeth... malu... huhu... they would keep me from smiling when giving a speech... i would avoid talking too much... etc.2 and as a doctor later, image is very2 important... i mean just imagine me saying... "adik kena jaga gigi elok2"... when my teeth would be 'jongan' so to say... you get my point... so iA, my intentions lepas di akhirat nt... but still, lambatnya aku buat... setahun setengah ni kena bersabar sikit... tapi sempat je kot... hehe

2. YOU CAN"T ALWAYS GET WHAT YOU WANT... so, in my case... it was either the braces or the motorcycle... i could only get one at the expense of the other...

3. COMPLIANCE... before putting the braces on, i had to extract 4 teeth, separately in a period of two weeks... crowded sgt gigi... so the last tooth was scheduled to be extracted a day before my midterm exam!... so what i did was i asked for my 3rd tooth to be extracted together with my 2nd on that night... the doctor said before i left the dentist (no gargling for 24 hours)... i gargled like 3hours after the extraction... coz by then the bleeding had stopped and there was a lot of blood clots in my mouth... so i though it would be ok... boy was i wrong... after that... i had like 18 hours of bleeding non-stop!... i couldn't sleep that night and had to skip my lecture the next morning... i had to go back to the dentist the next day... he put some fibrin or something i couldn't catch what he was saying... huhu...

huhu... stakat ni tu je kot nak share... doakan ktorang tau... bnyk nak kena cover...
-.-'... Rabbuna yusahhil

Saturday, November 6, 2010

Fadhilat bulan Zulhijjah

Assalamualaikum...

Bulan Zulhijjah sinonim dengan musim haji... namun bagi kita, sebagai golongan yang belum rezekinya utk ke baitUllah, apakah signifikan bulan ini kepada kita?

1. Hari Arafah (9 Zulhijjah / 15hb Nov. 2010 - Isnin)

a. Pembebasan daripada api neraka
'Aisha berkata, Rasulallah pernah bersabda;
"Tidak ada hari yang Allah membebaskan ramai hamba-Nya daripada api neraka lebih ramai dari Hari Arafah. Allah hampir dengan hamba-hambaNya dan berbangga-bangga dengan mereka kepada malaikat dengan berfirman: "Apa yang mereka mahu?"

b.Limpahan rahmat dan pengampunan dosa
Sabda Rasulallah
"Syaitan tidak pernah kelihatan lebih kecil, lebih lemah dan kalah dan lebih marah selain daripada Hari Arafah kerana ia melihat limpahan rahmat diturunkan dan Allah mengampunkan dosa-dosa besar"


2. Berpuasa pada Hari Arafah
- disunatkan bagi yang tidak menunaikan haji
- kelebihannya adalah diampunkan dosa2 setahun yang lalu, dan dosa2 setahun akan datang sebagaimana hadith;
Nabi pernah ditanya tentang puasa pada hari arafah. sabdanya
"Ia menghapus dosa2 setahun yang lalu, dan setahun akan datang"(hadith riwayat Imam Muslim)
-disunatkan juga berpuasa 8 Zulhijjah di samping 9 Zulhijjah sebagai langkah berhati2 yang mana kemungkinan pada hari ke-8 itu adalah hari yang ke-9 (Hari Arafah). bahkan disunatkan berpuasa lapan hari, iaitu dari hari yang pertama bulan Zulhijjah hingga ke 1 hingga 8 zulhijjah campur 9 Zulhijjah.

3. bulan beramal soleh;
"Tiada amal yang soleh yang dilakukan pada hari2 lain yang lebih disukai daripada hari-hari ini (10 pertama zulhijjah)" hadith riwayat Bukhari

Adapun berpuasa pada hari Aidil-Adha (10 zulhijjah) dan hari-hari tasyrik (11, 12, 13 zulhijjah) adalah diharamkan berdasarkan hadith riwayat Abu Hurairah ra:

Rasulallah SAW telah mengirimkan Abdullah ibn Huzhaqah untuk mengumumkan di mina: "Kamu dilarang berpuasa pada hari-hari ini (hari tasyrik). Ia adalah hari untuk makan dan minum serta mengingati Allah" (hadith riwayat Imam Ahmad, sanadnya hasan)

N.B - 1 Zulhijjah 1431= 7 November 2010 (Ahad)
9 Zulhijjah 1431 = 15 November 2010 (Isnin)

related post (another brick in the wall)
Wallahu 'alam

Thursday, October 21, 2010

put it in our hands, not in our hearts



Bismillah ar-Rahman ar-Rahim

dalam surah at-takasur, Allah berfirman;

[102:1] Kamu telah dilalaikan dengan bermegah-megahan (mengumpul harta dan kepentingan2 duniawi)
[102:2] sampai kamu masuk ke dalam kubur.

"Ya Allah, letakkanlah dunia di tangan kami, bukanlah di hati kami... "
- harta kita akan ditanya, dari mana sumbernya dan ke mana dibelanjakannya -
-begitu juga dengan usia muda kita...

"Jauhkan kami dari penyakit 'wahn' iaitu cintakan dunia dan takutkan mati"


"Ya Allah yg membolak-balikkan hati, tetapkanlah hati kami atas agama mu..."

T.T


Saturday, October 9, 2010

it's all about the mindset

Setlah berlalu Ramadhan kita tidak lagi dituntut meninggalkan makan, minum dan perkara-perkara yang membatalkan puasa. Jadi kita kembali kepada kehidupan yang normal Bahkan mula bermudah-mudah dengan adab-adab yang dia pegang pada bulan Ramadhan. Kita sering mendangar Khatib melaung diatas mimbar, dimana taqwa kita selepas Ramadhan?

Ulamak mengatakan tujuan daripada ibadah puasa ialah taqwa. Tujuan ialah hasil yang tuai dipenghujung satu-satu usaha. Perkara yang sama kalau diletak diawal dipanggil objektif, kalau di tengah dipanggil faedah dan kalau dihujung dipanggil tujuan. Natijah yang diharapkan daripada ibadah puasa ialah taqwa. Jadi taqwalah yang sepatutnya kekal?

Dalam keadaan kita kembali kepada kehidupan biasa, makan, minum, melakukan hubungan suami Isteri dan sebagainya. Bagaiamana kesan puasa masih dapat dipertahankan?
Mudah bagi kita berdepan dengan perkara wajib atau haram. Bertaqwa bermakaa melakukan yang dierintah dan meninggalkan yang dilarang. Yang dituntut daripada kita pada bulan puasa adalah berlainan dimana kita diarahkan meninggalkan perkara yang halal. Makan dan minum tidak haram pada zatnya tetapi yang mengharamkannya ialah niat puasa dan bulan Ramadhan.

Jadi niatlah yang menjadi kunci. Seoranag yang berpuasa akan mengset mindanya untuk tidak berfikir soal makan dan minum dalam tempoh ia berpuasa. Dengan kekuatan minda dia dapat berdepan dengan berbagai godaan yang mencabar niatnya. Puasa membentuk kekuatan minda pada sesaorang untuk melakukan atau tidak melakukan sesuatu berdasarkan maslahah atau perintah tuhan.

Saya percaya memiliki minda yang kuat adalah rahsia kejayaan seorang pejuang. Dengan memiliki minda yang kuat sesaorang dapat mendisiplinkan diri dengan disiplin orang-orang yang cemerlang dikalangan tokoh-tokoh besar. Minda yang menjadikan mereka mampu mengapai objektif yang besar dan dengan minda yang kuat juga akan mengeluarkan sesaorang dapat mengatasi tabiat-tabiat “kebudakan” dan “ketidak matangan yang dia warisi semenjak kecil”.

Saya melihat betapa ramai dikalangan kita yang melalui proses tarbiah yang panjang, menghabiskan banyak buku fikrah dan sylibus dakwah tetapi tidak dapat melepaskan diri dari sifat-sifat, sikap-sikap kebodohan(keanakanakan), ketidak matangan yang tidak sesuai dengan penampilan dirinya sebagai seorang tokoh , kudwah dan pendakwah. Sebabnya mereka tidak memiliki minda puasa yang memberikan ia kekuatan untuk melepaskan diri darisegala sikap dan tabiat yang tidakwajar atau tidak layak bagi seorang yang berstatus pemimpin.

Minda puasa ialah kuasa kesedaran yang mendisiplinkan sesaorang untuk melakukan atau tidak melakukan sesuatu berdasakan maslahah dan syarak. Walaupun pada fizikalnya sesaorang itu dilihat makan dan minum dan melakukan keperluan hidup yang biasa dilakukan tetapi pada hakikatnya segala yang dilakukan adalah dengan kekuatan niat dan kewarasan minda bukan dengan kelolaan/kegelojohan nafsu. Dia tahu bila ia perlu makan, kenapa aia perlu makan, banyak mana ia perlu makan..makan bukan untuk makan tetapi untuk memenuhi keperluan untuk melakukan kewajiban dan tanggunjawab. Dan begitulah seterusnya.

Biar pun hari-hari puasa telah berlalu, namun mindanya tetap dengan disiplin puasa.

copied from perjalananku

Wednesday, October 6, 2010

Saturday, October 2, 2010

it's begun

so yup, as of the 2nd of October 2010 (today), I'm officially in my third year of my six year course, Medicine....
i have high hopes for this year and i have a few targets that i wish to obtain (not with much disclosure here though, sorry)... but, yeah... pray that i achieve them...

and with this, i'd like to wish all my fellow peers and colleagues a happy new year (figuratively speaking)... strive for the best, don't get distracted and prioritize...
and for all those 'busy bees' out there, mutli-task properly...
jangan burung dikejar tak dapat, telur dibawa berguguran (is that how it actually goes like? no matter, you get the message...



Good Luck

Wednesday, September 29, 2010

Sunday, September 26, 2010

For the taxes, the mess and the bills


(taken from afeez'z)
FOR THE WIFE
WHO SAYS IT'S HOT DOGS TONIGHT,
BECAUSE SHE IS HOME WITH ME,
AND NOT OUT WITH SOMEONE ELSE.

FOR THE HUSBAND
WHO IS ON THE SOFA
BEING A COUCH POTATO,
BECAUSE HE IS HOME WITH ME
AND NOT OUT AT THE BARS.

FOR THE TEENAGER
WHO IS COMPLAINING ABOUT DOING DISHES
BECAUSE IT MEANS SHE IS AT HOME,
NOT ON THE STREETS.

FOR THE TAXES I PAY
BECAUSE IT MEANS
I AM EMPLOYED.

FOR THE MESS TO CLEAN AFTER A PARTY
BECAUSE IT MEANS I HAVE
BEEN SURROUNDED BY FRIENDS.

FOR THE CLOTHES THAT FIT A LITTLE TOO SNUG
BECAUSE IT MEANS
I HAVE ENOUGH TO EAT.

FOR MY SHADOW THAT WATCHES ME WORK
BECAUSE IT MEANS
I AM OUT IN THE SUNSHINE

FOR A LAWN THAT NEEDS MOWING,
WINDOWS THAT NEED CLEANING,
AND GUTTERS THAT NEED FIXING
BECAUSE IT MEANS I HAVE A HOME.

FOR ALL THE COMPLAINING
I HEAR ABOUT THE GOVERNMENT
BECAUSE IT MEANS
WE HAVE FREEDOM OF SPEECH..

FOR THE PARKING SPOT
I FIND AT THE FAR END OF THE PARKING LOT
BECAUSE IT MEANS I AM CAPABLE OF WALKING
AND I HAVE BEEN BLESSED WITH TRANSPORTATION.

FOR MY HUGE HEATING BILL
BECAUSE IT MEANS
I AM WARM.

FOR THE LADY BEHIND ME IN THE MOSQUE
WHO RECITES THE KORAN BECAUSE IT MEANS
I CAN HEAR.

FOR THE PILE OF LAUNDRY AND IRONING
BECAUSE IT MEANS
I HAVE CLOTHES TO WEAR.

FOR WEARINESS AND ACHING MUSCLES
AT THE END OF THE DAY
BECAUSE IT MEANS I HAVE BEEN
CAPABLE OF WORKING HARD.

FOR THE ALARM THAT GOES OFF
IN THE EARLY MORNING HOURS
BECAUSE IT MEANS I AM ALIVE.

Monday, September 13, 2010

Selamat Hari Raya!



i know, dah raya keempat dan 'agak' terlambat kalo nak wish, tapi nak wish gak
SELAMAT HARI RAYA!
MAAF ZAHIR BATIN
MINAL 'AIDIN WAL FAEEZIN
TAQOBALALLAH MINNA WA MINKUM..


Wednesday, September 1, 2010

Looking at it in another way


Menurut pakar psychology, tidak ramai manusia yang begitu kuat sehingga mampu 'handle' masalah yg besar/ sulit / perit secara bersendirian. Adakalanya kita sangat memerlukan insan lain untuk mendengar dan berkongsi masalah kita.

Namun begitu, sometimes the problem is just too personal to share with anyone. not with our closest friends nor our family. I believe we've all been there before.

Ketika itu, kepada siapa kita hendak mengadu?
Of course, Allah would be the answer. Firman Allah;
Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamau mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka): sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka) Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanKu (dengan mematuhi perintahKu), dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul. (2;186)

Berdoa leaves us feeling "tidak bersendirian" dalam menghadapi sebarang kebuntuan hidup.
Kata pujangga Profesor Dr. Hamka, "ketika pintu di bumi sudah tertutup segalanya, pintu ke langit sentiasa terbuka!"
Maksudnya, apabila manusia tidak boleh lagi diharap mendengar pengaduan kita, Allah sentiasa ada untuk memdengar segala rintihan dan harapan.

Membentangkan Masalah dengan Jelas dan Tuntas

'Doa' is also the 1st step (bukan last ye kawan2) untuk menyelesaikan masalah. Doa secara tidak lengsung membentangkan masalah kita untuk diselesaikan.
Malangnya, ramai orang yang hanya gelisah tidak tentu arah apabila ditimpa masalah. Mereka hilang arah, atau tidak tahu pun apa sebenarnya masalah yang mereka hadapi!

Doa helps us express those problems as words. dengan berdoa, masalah yang asalnya kabur dan samar menjadi jelas dan terang. Doa is like writing our problems on paper.

Justeru, di malam2 terakhir Bulan Mulia ini, semasa kita bermohon, merayu, mangadu dan meluahkan segala-galanya kepada Allah, kata-kata kita semasa itu seperti membentangkan masalah kita ke hadapan-Nya. Ini akan memberi kelegaan, malah masalah itu sudah menjadi separuh selesai!

rujukan - Majalah Solusi isu no.22



Merdekakah kita?

Friday, August 27, 2010

Show us the way Ya Allah

assalamualaikum

i've been wanting to post a post since like ages ago... i've had several attempts at doing so... but, i don't know, they just seem to keep ending up as drafts.. so today i've decided to screw it, and just post whatever i write...
i mean, i didn't even wish you guys a happy Ramadhan... pfft... i know, it's only like the BIGGEST event in the whole year... huhu..

anyway, sekarang sedang hangat diperkatakan tentang 'nuzul Quran', suatu sambutan yg diadakan bagi memperingati penurunan al-Quran, KalamUllah ke langit dunia... yang dirakamkan dalam Quran dalam surah al-Qadr.

1. Sesungguhnya kami Telah menurunkannya (Al Quran) pada malam kemuliaan[1593].
2. Dan tahukah kamu apakah malam kemuliaan itu?
3. Malam kemuliaan itu lebih baik dari seribu bulan.
4. Pada malam itu turun malaikat-malaikat dan malaikat Jibril dengan izin Tuhannya untuk mengatur segala urusan.
5. Malam itu (penuh) kesejahteraan sampai terbit fajar.

[1593] Malam kemuliaan dikenal dalam bahasa Indonesia dengan malam Lailatul Qadr yaitu suatu malam yang penuh kemuliaan, kebesaran, Karena pada malam itu permulaan Turunnya Al Quran

my dear readers and dear writer, sebenarnya kita jauh dgn Quran, sgt2 jauh... :(

Jika disingkapi sirah, bagaimana boleh lahirnya insan yg begitu teguh iman mereka seperti Bilal bin Rabah dan Keluarga Yasir serta sahabat2 yang lain? sedangkan ketika itu, ISLAM masih baru, kerasulan Baginda masih baru, hadith2 baginda terlalu sedikit, Quran baru sedikit diwahyukan kepada Nabi, namun mereka sanggup berkorban nyawa mempertahankan aqidah mereka!
kerana mereka memahami dan menghayati Quran itu... lain dengan kita, baca quran, sesetengah kita hafal, tapi sejauh mana kita menghayati maksud yg tersirat setiap surah dan ayat2 quran itu....

Jika dibacakan Quran atau disebut nama Allah kepada kita, tapi hati kita tidak bergetar, KETAHUILAH! there's something wrong somewhere... jadi sahabat2, take this time, pada bulan Ramadhan mulia ini kita baiki hubungan dgn Allah... bangunlah ketika semua orang tidur... pohonlah pada Allah, menangislah, pohon diberi kekuatan, diampunkan dosa, dikurnia hidayah, diteguhkan iman dan menjadi hamba Allah yan benar2 bertaqwa...

Saya yakin setiap drpd kita dapat allocate sekurang2nya 1 jam (if not more) utk bukak fb, baca berita, tgk movie, drama dsb... kenapa susah kadang2 utk allocate such a time for urusan ukhrawi? seperti membaca quran, tafsir... pergi masjid, menghadiri majlis2 ilmu...
and like always ukur kain di badan sendiri... maksudnya, amalan setiap orang berbeza2... start with the small things, work from there...

jom, sama2 kita buru lailatul Qadar, yg mana setiap amalan padanya bersamaan 83 tahun ibadah! sesiapa yg dapat malam lailatul Qadr, iA syurga menantinya...
saya pernah tertengar antara tanda2 malam lailatul Qadr ni, malam itulah kita merasa paling malas sekali nak beribadah... jadi jika terasa malas, berat... lawan... iA, kita sama2 dikurnia rahmat dan hidayah Allah swt.

Monday, June 14, 2010

Wednesday, June 2, 2010

ehem3.siapakah anda?

sblom jawab... nak strepsils ke?... hehe..
who am I? i'm someone who sells soya, can solve a rubik's cube, is studying in egpyt, will become a doctor (iA), is already 20 (cepatnya), loves jogging and malas nak tulis lagi... hak2

Ask me anything

kenapa soya? mana dapat inspirasi soya ni?

ntah... dah lama teringin berniaga... you learn a lot from it... so terpikir la... apa yang boleh laku dijual kat egypt ni?... apa yang xde?... Air Soya!
Hasanin pun, tengok dia jual apa... beras Filipina!...

pastu kat Malaysia memang biasa tolong Mama buat air soya... mula2 saje2 je buat, ntuk ahli rumah... pastu beli periuk besar... and it just grew from there...

Ask me anything

Monday, May 31, 2010

Zionist Israel... why??



why did you have to do it?
have you no commen sense?
have you no hearts?
you just crossed the line Zionists!
:(

sedih, geram, kecewa, marah...
partly to them, mostly to myself...
hmm...

Tuesday, May 25, 2010

cure to the 'uncurable' cancer?

yeah... it's just as the title says



and if you watch it till the end... you'll notice that one of the antiangiogenic foods is Soy Beans! he3... promote2...
but sadly for now, business terpaksa berhenti sebentar utk memberi laluan pada exam... lepas exam iA business akan buka semula seperti biasa...

lastly,
good luck yg exam, baik practical, icdl, presentation, exam modul ataupun mid term...

quote of the day
"it's your attidtude, not your aptitude that determines that your altitude"

Saturday, May 22, 2010

you've probably heard the phrase...
Mind Over Matter..

but what does it actually mean to you?
this is what it means to me..
mind over matter

*saja go through post yg lama2... just wan't to remind ourselves about this....

Saturday, May 1, 2010

sampaikan walau seayat...

Salam...

First of all nak ucap Alhamdulillah, for all the good things Allah has bestowed upon me, since i was born to this world, till today...

Actually there's so much i want to write about. My feelings, experiences gained, lessons learned and also partly about the recent programs that have been held like 'BYTE Muslim', Malam Aspirasi Impian (M.A.I) and Karnival Sukan Perubatan Cawangan Iskandariyah (KSPCI)


but i'm not gonna write about any of those tonite... tonite i just wanna promote 'kelas tafsir' by Syeikh Ibrahim Zidan
Todays class was about the famous verses : Al-Baqarah(2);45 - 46 ... yes, the whole class was only about these 2 verses... masyaAllah, bnyknya kita boleh dpt drpd 2 ayat shj!... kadang2 tu kalo baca tafsir sendiri2, sikit je yg kita boleh dapat, kita baca, tapi x smpai maksud ayat tu. itu yang bestnya datang kelas2 tafsir begini...

Class on 10th April



Class on 17th April




oh ya, btw, this is the original link - Tafseer Quran - (his classes are now every Saturday after Maghrib Prayers, Camp Ceazar) lepas ni boleh la datang ramai2 no.. baik ikhwah mahupun akhawat... sumpah rugi tak datang...

Wednesday, April 28, 2010

MALAM ASPIRASI IMPIAN (M.A.I) 2010 !

"MALAM ASPIRASI IMPIAN (M.A.I) 2010"
*Program Batch 2008/2014

Tarikh : 28 April 2010
Hari : Rabu
Tempat : Tingkat Tiga, Bangunan MARA


TENTATIF PROGRAM

7.00 - 7.15 = Ketibaan Mahasiswa / mahasiswi
7.15 - 8.00 = Jamuan
8.00 - 8.30 = Solat Isyak + Ucapan Ust Ishak
8.30 - 9.00 = Perkongsian / Rahsia Kejayaan 'Top Scorers'
9.00 - 9.45 = Penyampaian Hadiah dan Anugerah
9.45 - 10.30 = Analysis semester satu + post-mortem + Mesyuarat Agung 2nd Year


-Semua Mahasiswa-mahasiswa Tahun 2 dijemput hadir !
-Makanan disediakan !
-Anugerah2 dan Hadiah2 menarik menanti anda !
- Tayangan Video !
dan bermacam2 lagi


Datang jangan tak datang...
menyesal seumur hidup !



the testimonial below was copy pasted from .: Dalam pencarian menuju Ilahi :.

Seperti yang diterangkan dalam lecture Hall anda semua pada siang tadi...
sekali lagi ingin menerangkan serba sedikit mengenai pelaksanaan " Program ini "

Program ini tidak lain dan tidak bukan hanya sekadar mengadakan
"Pertemuan Besar-besaran" buat kali pertama sepanjang Dua tahun kita berada

di Bumi Mesir yg Berdebu ini...

Tujuan utamanya :-

1 ) Mengumpul dan merapatkan ukhuwah sesama ahli batch

2 ) Bermesyuarat & menyatakan masalah2 sem2 lepas seperti
(study leave yg terlalu singkat @ study gap yg terlalu pendek @ soalan yg ditanya diluar pembelajaran dan sebagainya...)


3 ) Penambahbaikan Pengurusan seperti (memastikan supaya jadual exam tamat awal dan sebagainya..)


4 ) Membincangkan program2 yang boleh dirangka supaya "Batch ini" terus lebih cemerlang dan lebih maju...

(seperti menghasilkan baju batch dsb...)

5 ) Memberi penghargaan kepada individu2 dan section2 yg berjaya pada sem lepas

6 ) Makan2


7 ) Tangkap gambar Batch (siapa xde rugi laa....)


8 ) Meraikan kejayaan yg telah kita kecapi sebelum2 ini =)



Pelaksanaan Program :-

- Program ini dijalankan secara semi-formal dan pakaian adalah bebas
(tetapi lebih nice jika ada pakaian tema setiap Section =D hmm..nice jugak mcm ni..ikut kebijaksanaan ketua2 section dan ahli section masing2)

- Makanan "basic" akan disediakan (syukran wa jazakallah kepada sumbangan sahabat kita...) dan ketua section juga akan memberi tugasan kepada anak2 buah untuk membawa jenis2 makanan tambahan seperti :-

--> Minuman (minuman bergas/kordial/jus/air mineral dsb..) *ikut ketua section cara pembahagian
--> Buah-buahan (epal/oren/kantalub/pisang/durian/cempedak dsb)
--> Keropok-keropok (Doritos/keropok ikan/keropok lekor)
--> Desert (puding/agar-agar/rus billaban....)
--> makanan lain spt - pizza / kek / pape je la ( kalau nak bawak la..)

* Semua ini akan dipertanggungjawab kepada ketua section utk membah
agikan tugasan (x semestinya apa yg ada pada contoh2 diatas sahaja)

..........................................................................................................................................................................................................................................

Jadi sebagai kesimpulannya..

- Semua diminta datang awal supaya makanan-makanan anda tidak dikebas oleh orang lain..
- Kalau ada sesiapa yg masih lagi mahu menyumbang untuk program ini..peluang masih lg dibuka..
- Pkat mai ramai-ramai tidak kira repeaters / carrier atau sesiapa sahaja yg merasakan dia masih dalam batch ini..


* Target kehadiran = 100 %
** Jadikan malam ini "satu dalam seribu" dalam hidup anda
***Sokonglah ahli-ahli section anda =)

akhir sekali...
jutaan Terima kasih kami ucapkan kepada
-AJK Pelaksana MAI
- UPP PERUBATAN (menyediakan tempat dan facilities yg akan digunakan)

- Para Penyumbang yg dermawan
- Dan semua ahli batch yg akan datang pada malam rabu nanti ;)

SEKIAN SAHAJA dari unit pengiklanan...


sebarang kemusykilan , soalan , cadangan ..boleh la [ TEKAN DISINI ]


unofficial poster of (M.A.I).. hehe... courtesy of studymedicsekilo

" Mereka tidak akan memerangi kamu dalam keadaan bersatu padu, kecuali dalam kampung-kampung yang berbenteng atau di balik tembok. Permusuhan antara sesama mereka adalah sangat hebat. Kamu kira mereka itu bersatu, sedang hati mereka berpecah belah. Yang demikian itu karena sesungguhnya mereka adalah kaum yang tidak mengerti. "
( surah al-hasyr - ayat 14)