Saturday, July 19, 2008

....al-iman yazidu wa yanqus...


ingat x physics form 5... transverse waves.... ada crest, ada trough.... haa... cani laa lebih kurang iman kita.... cuma mungkin berbeza sikit pattern dia... slalu kat atas..... insyaAllah...... slalu kat trough, skali skala je naik atas...... na'uzubIllah.

~ al-imanu yazidu qa yanqus ~

Bagaimana cara memperbaharui iman? here's a few ways.

1. Perbanyaklah menyemak ayat-ayat Al-Quran

Al-Qur’an diturunkan Allah sebagai cahaya dan petunjuk, juga sebagai ubat bagi hati manusia. “Dan Kami turunkan dari Al-Qur’an sesuatu yang menjadi ubat dan rahmat bagi orang-orang yang beriman.” (Al-Isra’: 82).

Kata Ibnu Qayyim, yang seharusnya dilakukan oleh seorang muslim untuk menyembuhkan hatinya melalui Al-Quran, “Caranya ada dua macam: pertama, engkau harus mengalihkan hatimu dari dunia, lalu engkau harus menempatkannya di akhirat. Kedua, sesudah itu engkau harus menghadapkan semua hatimu kepada pengertian-pengertian Al-Qur’an, memikirkan dan memahami apa yang dimaksud dan mengapa ia diturunkan. Engkau harus mengamati semua ayat-ayat-Nya. Jika suatu ayat diturunkan untuk mengubati hati, maka dengan izin Allah hati itu pun akan sembuh.”

2. Rasakan keagungan Allah seperti yang digambarkan Al-Qur’an dan Sunnah


Al-Qur’an dan Sunnah banyak sekali mengungkap keagungan Allah swt. Seorang muslim yang ketika dihadapkan dengan keagungan Allah, hatinya akan bergetar dan jiwanya akan tunduk. Kekhusukan akan hadir mengisi relung-relung hatinya.

Resapi betapa agungnya Allah yang Maha Mendengar, Maha Mengetahui, yang memiliki nama-nama yang baik (asma’ul husna). Dialah Al-’Azhim, Al-Muhaimin, Al-Jabbar, Al-Mutakabbir, Al-Qawiyyu, Al-Qahhar, Al-Kabiir, Al-Muth’ali. Dia yang menciptakan segala sesuatu dan hanya kepada-Nya lah kita kembali.

Jangan sampai kita termasuk orang yang disebut ayat ini, “Dan mereka tidak mengagungkan Allah dengan pengagungan yang semestinya, padahal bumi dan seluruhnya dalam genggaman-Nya pada hari kiamat dan langit digulung dengan tangan kanan-Nya.” (Az-Zumar: 67)

3. Carilah ilmu syar’i

Sebab, Al-Qur’an berkata, “Sesungguhnya yang takut kepada Allah di antara hamba-hamba-Nya ialah orang-orang yang berilmu.” (Fathir: 28). tolibul ilmi minal mahdi ilallahdi.. tuntutlah ilmu dari buaian hingga ke liang lahad.

Allah berfirman, “Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?” (Az-Zumar: 9). Orang yang tahu tentang hakikat penciptaan manusia, tahu tentang syariat yang diturunkan Allah sebagai tata cara hidup manusia, dan tahu ke mana tujuan akhir hidup manusia, tentu akan lebih khusyuk hatinya dalam ibadah dan kuat imannya dalam aneka gelombang ujian ketimbang orang yang jahil.

Orang yang tahu tentang apa yang halal dan haram, tentu lebih bisa menjaga diri daripada orang yang tidak tahu. Orang yang tahu bagaiman dahsyatnya siksa neraka, tentu akan lebih khusyuk. Orang yang tidak tahu bagaimana nikmatnya surga, tentu tidak akan pernah punya rasa rindu untuk meraihnya.

4. Perbanyaklah amal shalih

berlumba-lumbalah kita ntuk mengumpul entrance fees (pahala and rahmat) ke tempat paling best.... paradise “Berlomba-lombalah kamu kepada (mendapatkan) ampunan dari Rabb-mu dan surga yang luasnya seluas langit dan bumi.” (Al-Hadid: 21)

semoga kita tergolong dalam golongan yang digambarkan Allah swt., “Mereka sedikit sekali tidur pada waktu malam, dan pada akhir-akhir malam mereka memohon ampunan (kepada Allah). Dan, pada harta-harta mereka ada hak untuk orang miskin yang meminta dan orang miskin yang tidak mendapat bagian.” (Adz-Dzariyat: 17-19)

Banyak beramal soleh, akan menguatkan iman kita. Jika kita kontinu dengan amal-amal soleh, Allah akan mencintai kita. Dalam sebuah hadits qudsy, Rasulullah saw. menerangkan bahwa Allah berfirman, “Hamba-Ku senantiasa bertaqarrub kepada-Ku dengan mengerjakan nafilah sehingga Aku mencintainya.” (Shahih Bukhari no. 6137)

5. Lakukan berbagai macam ibadah


Ibadah memiliki banyak ragamnya. Ada ibadah fisik seperti puasa, ibadah materi seperti zakat, ibadah lisan seperti doa dan dzikir. Ada juga ibadah yang yang memadukan semuanya seperti haji. amalan2 harian pun jd ibadah sperti makan, mandi, gi toilet jika nawaitu lillah dan. Semua ragam ibadah itu sangat bermanfaat untuk menyembuhkan lemah iman kita.

Puasa membuat kita khusyu’ dan mempertebal rasa muraqabatullah (merasa diawasi Allah). Shalat rawatib dapat menyempurnakan amal-amal wajib kita kurang sempurna kualitinya. Berinfak mengikis sifat bakhil dan penyakit hubbud-dunya. Tahajjud menambah kekuatan.

Banyak melakukan berbagai macam ibadah bukan hanya membuat baju iman kita makin baru dan cemerlang, tapi juga menyediakan bagi kita begitu banyak pintu untuk masuk surga. Rasulullah saw. bersabda,
“Barangsiapa yang menafkahi dua istri di jalan Allah, maka dia akan dipanggil dari pintu-pintu surga: ‘Wahai hamba Allah, ini adalah baik.’ Lalu barangsiapa yang menjadi orang yang banyak mendirikan shalat, maka dia dipanggil dari pintu shalat. Barangsiapa menjadi orang yang banyak berjihad, maka dia dipanggil dari pintu jihad. Barangsiapa menjadi orang yang banyak melakukan puasa, maka dia dipanggil dari pintu ar-rayyan. Barangsiapa menjadi orang yang banyak mengeluarkan sedekah, maka dia dipanggil dari pintu sedekah.”
(Bukhari no. 1798)

6. Hadirkan perasaan takut mati dalam keadaan su’ul khatimah

Rasa takut su’ul khatimah akan mendorong kita untuk taat dan senantiasa menjaga iman kita. Penyebab su’ul khatimah adalah lemahnya iman menenggelamkan diri kita ke dalam jurang kedurhakaan. Sehingga, ketika nyawa kita dicabut oleh malaikat Izrail, lidah kita tidak mampu mengucapkan kalimat laa ilaha illallah di hembusan nafas terakhir.

"Allahumma khtimlana bi husnil khatimah, wa la takhtim alaina bi su'ul khatimah!"

7. Banyak-banyaklah ingat mati

Rasulullah saw. bersabda, “Dulu aku melarangmu menziarahi kubur, ketahuilah sekarang ziarahilah kubur karena hal itu bisa melunakan hati, membuat mata menangism mengingatkan hari akhirat, dan janganlah kamu mengucapkan kata-kata yang kotor.” (Shahihul Jami’ no. 4584)

Rasulullah saw. juga bersabda, “Banyak-banyaklah mengingat penebas kelezatan-kelezatan, yakni kematian.” (Tirmidzi no. 230)

Mengingat-ingat mati bisa mendorong kita untuk menghindari diri dari berbuat durhaka kepada Allah; dan dapat melunakkan hati kita yang keras. Karena itu Rasulullah menganjurkan kepada kita, “Kunjungilah orang sakit dan iringilah jenazah, niscaya akan mengingatkanmu terhadap hari akhirat.” (Shahihul Jami’ no. 4109)

Melihat orang sakit yang sedang sakaratul maut sangat memberi bekas. Saat berziarah kubur, bayangkan kondisi keadaan orang yang sudah mati. Tubuhnya rusak membusuk. Ulat memakan daging, isi perut, lidah, dan wajah. Tulang-tulang hancur.

Bayangan seperti itu jika membekas di dalam hati, akan membuat kita menyegerakan taubat, membuat hati kita puas dengan apa yang kita miliki, dan tambah rajin beribadah.

8. Mengingat-ingat dahsyatnya keadaan di hari akhirat

Ada beberapa surah yang menceritakan kedahsyatan hari kiamat. Misalnya, surah Qaf, Al-Waqi’ah, Al-Qiyamah, Al-Mursalat, An-Naba, Al-Muththaffifin, dan At-Takwir. Begitu juga hadits-hadits Rasulullah saw.

Dengan membacanya, mata hati kita akan terbuka. Seakan-akan kita menyaksikan semua itu dan hadir di pemandangan yang dahsyat itu. Semua pengetahuan kita tentang kejadian hari kiamat, hari kebangkitan, berkumpul di mahsyar, tentang syafa’at Rasulullah saw., hisab, pahala, qishas, timbangan, jembatan, tempat tinggal yang kekal di surga atau neraka; semua itu menambah tebal iman kita.

9. Berinteraksi dengan ayat-ayat yang berkaitan dengan fenomena alam


Aisyah pernah berkata, “Wahai Rasulullah, aku melihat orang-orang jika mereka melihat awan, maka mereka gembira karena berharap turun hujan. Namun aku melihat engkau jika engkau melihat awan, aku tahu ketidaksukaan di wajahmu.” Rasulullah saw. menjawab, “Wahai Aisyah, aku tidak merasa aman jika di situ ada adzab. Sebab ada suatu kaum yang pernah diadzab dikarenakan angin, dan ada suatu kaum yang melihat adzab seraya berkata, ‘Ini adalah awan yang akan menurunkan hujan kepada kami’.” (Muslim no. 899)

Begitulah Rasulullah saw. berinteraksi dengan fenomena alam. Bahkan, jika melihat gerhana, terlihat raut takut di wajah beliau. Kata Abu Musa, “Matahari pernah gerhana, lalu Rasulullah saw. berdiri dalam keadaan ketakutan. Beliau takut karena gerhana itu merupakan tanda kiamat.”

10. Berdzikirlah yang banyak

Melalaikan dzikirulah adalah kematian hati. Tubuh kita adalah kuburan sebelum kita terbujur di kubur. Ruh kita terpenjara. Tidak bisa kembali. Karena itu, orang yang ingin mengobati imannya yang lemah, harus memperbanyak dzikirullah.“Dan ingatlah Rabb-mu jika kamu lupa.” (Al-Kahfi: 24) “Ingatlah, hanya dengan mengingat Allah lha hati menjadi tentram.” (Ar-Ra’d: 28)

Ibnu Qayim berkata, “Di dalam hati terdapat kekerasan yang tidak bisa mencair kecuali dengan dzikrullah. Maka seseorang harus mengobati kekerasan hatinya dengan dzikrullah.”

12. Perbanyaklah munajat kepada Allah dan pasrah kepada-Nya


Seseorang selagi banyak pasrah dan tunduk, niscaya akan lebih dekat dengan Allah. Sabda Rasulullah saw., “Saat seseorang paling dekat dengan Rabb-nya ialah ketika ia dalam keadaan sujud, maka perbanyaklah doa.” (Muslim no. 428)

Seseorang selagi mau bermunajat kepada Allah dengan ucapan yang mencerminkan ketundukan dan kepasrahan, tentu imannya semakin kuat di hatinya. Semakin menampakan kehinaan dan kerendahan diri kepada Allah, semakin kuat iman kita. Semakin banyak berharap dan meminta kepada Allah, semakin kuat iman kita kepada Allah swt.

12. Tinggalkan angan-angan yang muluk-muluk


Ini penting untuk meningkatkan iman. Sebab, hakikat dunia hanya sesaat saja. Banyak berangan-angan hanyalah memenjara diri dan memupuk perasaan hubbud-dunya. Padahal, hidup di dunia hanyalah sesaat saja.

Allah swt. berfirman, “Maka bagaimana pendapatmu jika Kami berikan kepada mereka kenikmatan hidup bertahun-tahun, kemudian datang kepada mereka adzab yang telah dijanjikan kepada mereka, niscaya tidak berguna bagi mereka apa yang mereka selalu menikmatinya.” (Asy-Syu’ara: 205-207)

“Seakan-akan mereka tidak pernah diam (di dunia) hanya sesaat saja pada siang hari.” (Yunus: 45)

13. Memikirkan kehinaan dunia

Hati seseorang tergantung pada isi kepalanya. Apa yang dipikirkannya, itulah orientasi hidupnya. Jika di benaknya dunia adalah segala-galanya, maka hidupnya akan diarahkan untuk memperolehnya. Cinta dunia sebangun dengan takut mati. Dan kata Allah swt., “Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdaya.” (Ali Imran)

Karena itu pikirkanlah bawa dunia itu hina. Kata Rasulullah saw., “Sesungguhnya makanan anak keturunan Adam itu bisa dijadikan perumpamaan bagi dunia. Maka lihatlah apa yang keluar dari diri anak keturunan Adam, dan sesungguhnya rempah-rempah serta lemaknya sudah bisa diketahui akan menjadi apakah ia.” (Thabrani)

Dengan memikirkan bahwa dunia hanya seperti itu, pikiran kita akan mencari orientasi ke hal yang lebih tinggi: surga dan segala kenikmatan yang ada di dalamnya.

14. Mengagungkan hal-hal yang terhormat di sisi Allah


“Barangsiapa yang mengagungkan syiar-syiar Allah, maka sesungguhnya itu dari ketakwaan hati.” (Al-Hajj: 32)

“Dan barangsiapa mengagungkan apa-apa yang terhormat di sisi Allah, maka itu adalah lebih baik baginya di sisi Rabb-nya.” (Al-Hajj: 30)

Hurumatullah adalah hak-hak Allah yang ada di diri manusia, tempat, atau waktu tertentu. Yang termasuk hurumatullah, misalnya, lelaki pilihan Muhammad bin Abdullah, Rasulullah saw.; tempat-tempat suci (Masjid Haram, Masjid Nabawi, Al-Aqha), dan waktu-waktu tertentu seperti bulan-bulan haram.

Yang juga termasuk hurumatullah adalah tidak menyepelekan dosa-dosa kecil. Sebab, banyak manusia binasa karena mereka menganggap ringan dosa-dosa kecil. Kata Rasulullah saw., “Jauhilah dosa-dosa kecil, karena dosa-dosa kecil itu bisa berhimpun pada diri seseornag hingga ia bisa membinasakan dirinya.”

15. Menguatkan sikap al-wala’ wal-bara’

Al-wala’ adalah saling tolong menolong dan pemberian loyalitas kepada sesama muslim. Sedangkan wal-bara adalah berlepas diri dan rasa memusuhi kekafiran. Jika terbalik, kita benci kepada muslim dan amat bergantung pada musuh-musuh Allah, tentu keadaan ini petanda iman kita sangat lemah.

Memurnikan loyalitas hanya kepada Alah, Rasul, dan orang-orang beriman adalah hal yang bisa menghidupkan iman di dalam hati kita.

16. Bersikap tawadhu


Rasulullah saw. bersabda , “Merendahkan diri termasuk bagian dari iman.” (Ibnu Majah no. 4118)

Rasulullah juga berkata, “Barangsiapa menanggalkan pakaian karena merendahkan diri kepada Allah padahal dia mampu mengenakannya, maka Allah akan memanggilnya pada hati kiamat bersama para pemimpin makhluk, sehingga dia diberi kebebasan memilih di antara pakaian-pakaian iman mana yang dikehendaki untuk dikenakannya.” (Tirmidzi no. 2481)

Maka tak heran jika baju yang dikenakan Abdurrahman bin Auf –sahabat yang kaya—tidak beda dengan yang dikenakan para budak yang dimilikinya.

17. Perbanyak amalan hati


Hati akan hidup jika ada rasa mencintai Allah, takut kepada-Nya, berharap bertemu dengan-Nya, berbaik sangka dan redha dengan semua takdir yang ditetapkan-Nya. Hati juga akan penuh dengan iman jika diisi dengan perasaan syukur dan taubat kepada-Nya. Amalan-amalan hati seperti itu akan menghadirkan rasa khusyuk, zuhud, wara’, dan mawas diri. Inilah halawatul iman (manisnya iman)

18. Sering menghisab diri

Allah berfirman, “Hai orang-ornag yang beriman, bertakwalah kepada Allah dan hendaklah setiap diri memperhatikan apa yang diperbuatnya untuk hari esok (akhirat).” (Al-Hasyr: 18)

Umar bin Khattab r.a. berwasiat, “Hisablah dirimu sekalian sebelum kamu dihisab.” Selagi waktu kita masih longgar, hitung-hitunglah bekal kita untuk hari akhirat. Apakah sudah cukup untuk mendapat ampunan dan surga dari Allah swt.? Sungguh ini sarana yang efektif untuk memperbaharui iman yang ada di dalam diri kita.

19. Berdoa kepada Allah agar diberi ketetapan iman

Perbanyaklah doa. Sebab, doa adalah kekuatan yang luar biasa yang dimiliki seorang hamba. Rasulullah saw. berwasiat, “Iman itu dijadikan di dalam diri salah seorang di antara kamu bagaikan pakaian yang dijadikan, maka memohonlah kepada Allah agar Dia memperbaharui iman di dalam hatimu.”

Ya Allah, perbaharuilah iman yang ada di dalam dada kami. Tetapkanlah hati kami dalam taat kepadamu. Tidak ada daya dan upaya kami kecuali dengan pertolonganMu.


dipetik dari www.kebunhikamah.com
sekadar tazkiyyatunnafs

Wednesday, July 16, 2008

kem BTN

date : 10 - 14 july 2008
venue : kem biro tatanegara meru, kelang.

150 medical students sponsored by MARA were requested to attend this 'kursus kenegaraan'. some were to fly to indonesia and the rest to egypt...
simply put, kem ni adalah untuk menyemat semangat patriotisme dalam jiwa para peserta, memberi pendedahan tentang sejarah, politik, pentadbiran dan isu semasa tentang negara dan dalam masa yang sama sebagai pra-syarat untuk menyambung pengajian di luar negara. in other words, it was also test. x hadir confirm fail. x leh fly rr.... it was divided into 3 parts. LDK accounted for 55%, ujian bertulis 40% and physical test 5%. tiga2 part kena pass.

Overall.......

it was good experience and was a 'wake up call' for me... semasa diskusi dan pop quiz, ya Allah!... jahilnya saya..... siyes cakap, b4 this i didn't give a damn 'bout politics... to me ngarut je... kalo baca paper pun, bab2 politik ni aku akan selak je... sibuk dengan study laa kononnya.... maklumlaa, nak spm.... i learned that it's wrong to think that way, as rakyat negara ini, kita bertanggungjawab ke atasnya..... well, i won't make the same mistake again....


lagu - WARISAN
video

Monday, July 7, 2008

bersabarlah sayang...

Dengarilah sahabatku sayang...
Allah memujukmu...

At-toyyibat littoyibin...an-Nur:26
Wanita yang baik itu dijanjikan untuk lelaki yang baik dan sebaliknya...

Telah tercatat seungkap nama di Loh Mahfuz untukmu...

Cuma peribadinya ditentukan oleh sejauh mana ketinggian peribadimu...

Jikalau kau thabat di atas jalan yang diredhai...
InsyaAllah, si dia turut di jalan yang sama...

Lupakan segala kegundahan,
Teguhkan diri pada cinta hakiki,
Nescaya cinta insan soleh turut kau miliki...

Allah loves U my dear,
Senyumlah pada sinar yang menantimu di hadapan!!...


Saturday, July 5, 2008

Syukur, syukur, syukur ya ALLAH...

tuhanmu berfirman;
"Dan jika kamu menghitung-hitung nikmat Allah, niscaya kamu tak dapat menentukan jumlahnya. Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.'' (QS Alnahl [16]: 18).

lepas tgk citer 1 litre of tears, saya terbayang if the disease choose me. na'uzubillah. cane pulak kalau saya BUTA? or PEKAK? or CACAT?
Ya Allah, besarnya nikmat mu.
selalu kita x pikir pun benda2 ni, our eyes, our ears. masya-Allah, bnyknya nikmat yang kita dapat. saudara kita di palestin, iraq. anak yang keluar rumah, ibu sentiasa risau anaknya xkan kembali. alhamdulillah Malaysia aman. bayangkan, makan nasi secawan sehari berlaukan bawang goreng kerana tidak mampu. alhamdulillah, kita hidup senang. memang terlalu banyak untuk dihitung.
SEDARLAH!!!!!

cara2 bersyukur

1. bersyukur dengan hati nurani.

hati@nurani kita. God can see right through us. there is nothing we can hide from Him. Lahirkan lah kesyukuran yang sebenar-benarnya dalam hati kepada-Nya. jangan persoalkan "kenapa ini dan kenapa itu". i2 kita sudah mengalah pada nafsu dan syaitan. kerana nafsu tidak pernah kenyang.

doa;
allahumma inni a'uzubika min ilmin laa yanfa', wamin nafsin la tasyba', wamin qalbin laa takhsya', wa min dakwatin la yastajabulaha
ya Allah, jauhkanlah aku drpd ilmu yang tidak bermanfaat, drpd nafsu yg tdk pernah kenyang, drpd hati yang tidak khusyuk dan drpd doa yang tidak mustajab (diterima)


2. bersyukur dengan ucapan.
Dalam sebuah hadis, Rasulullah bersabda, ''Barangsiapa mengucapkan subhana Allah, maka baginya 10 kebaikan. Barangsiapa membaca la ilaha illa Allah, maka baginya 20 kebaikan. Dan, barangsiapa membaca alhamdu li Allah, maka baginya 30 kebaikan.''


3.bersyukur dengan perbuatan.
Menurut Imam al-Ghazali, ada tujuh anggota tubuh yang harus dimaksimalkan untuk bersyukur. Antara lain, mata, telinga, lidah, tangan, perut, kemaluan, dan kaki. Seluruh anggota ini diciptakan Allah sebagai nikmat-Nya untuk kita.
fikirlah

mata untuk apa dan bukan untuk apa
telinga untuk apa dan bukan untuk apa
lidah untuk apa dan bukan untuk apa
tangan
untuk apa dan bukan untuk apa
perut
untuk apa dan bukan untuk apa
kemaluan
untuk apa dan bukan untuk apa
kaki untuk apa dan bukan untuk apa

''Dan terhadap nikmat Tuhanmu, hendaklah kamu menyebut-nyebutnya (dengan bersyukur).'' (Aldhuha [93]: 11).

`astaghfirUllah al Azim` sekadar peringatan kdp diri, serta yang membaca.

suka2...suka gila

TARIAN DEWA, when i 1st saw it, it was really funny.

tgk video ni dlu , bru tgk video kat bwah tu.... hehe

video

so it was when me and my schoolmates, zarith, zahir, ismail and hafiiz were in form 4. ktorang kat kemas waktu tu. jadi urusetia karnival antidadah kat situ. then bila dah habis, sumer orang gi dewan ntuk majlis penutup. kitorang kena jaga alat2 nasyid. (actually kena gi dwan gak, tapi ktorang 'volunteer' nak jaga alat2 nasyid, prihatin laa katakan... akal malas pergi...huhu) cikgu pun kata ok... pergh, seb baik x pergi majlis tu. lama gila.......then, keboringan la pulak, so ktorang keseronokan laa. haha.. tetiba je dpt ilham nak tiru tarian dewa tu, (ingat ckit2 jer) haha sound effect pun guna mulut jerk... huhu... enjoy....

video

hahahaha...... waktu muda2... biasalah... tahun honeymoon... lawak gila rr bila tgk balik, can't stop laughing..........................................................................................................................
*sigh*............ malu pun de tnjuk vdeo ni, tapi xpelah... that's just one side of me you guys got to know......

a few pics we took b4 making the video.......





time form 4 memang best!!!!

Friday, July 4, 2008

the Father, his Son and his Donkey


Once upon a time, Qassim decided to bring his son and his donkey on a journey. he let his son ride the donkey. He went on foot. When they got to the bridge exiting the village, a few villagers who were fishing there said:

"APALAH, anak x mengenang budi. ada ke patut bagi ayah jalan. the father should be on the donkey"

so, his son got down and Qassim got on the donkey. they continued their journey. when they got to the next village, they herd a villlager there say:

"APALAH, ada ke patutu bagi anak jalan. sebagai bapa kita harus utamakan anak. let your son ride the donkey"

so Qassim got back on and his son walked the rest of the way. they continued their journey.
they arrived at an open feild. they met sheppard and he said:

"
APALAH...."
"I know, my son should be riding the donkey, rite?"

Qassim pun ke'tension'an. he told his son to get on the donkey with him too. amik, pueh hati, dua-dua naik. lpas ni xde siapa leh tegur. "let's enjoy this journey".....man.... did he speak too soon.
mereka beselisih pula ngan pengembara lain.

"
APALAH, menyeksa binatang. zalim betul. x kesian ke?. keldai punya kecik dua orang naik"

so they both got off and both of them continued their journey on foot. entering the next village, ada sorang pengemis nih pula cakap:

"
APALAH, ada keldai x nak guna. kufur nikmat. baik bagi aku. aku nak makan pun susah"

*sigh*

SO, dengar pendapat orang tu bagus, tapi pendapat orang ni berbeza2. kalo main ikut je orang x jalan hidup kita. kita kena fikir, jgn main ikut je. nak puaskan hati semua orang susah. tapi jgn pula egoistic, dia je yang betul, orang lain tegur x boleh.



FROG OH FROG

This is the story 'bout 2 brothers. upUn and upOn (they're both frogs by the way). so satu hari tu, diorang berjalan2 (berlompat2 actually) kat kampung dengan riang, sambil mengamati keindahan alam ciptaan ilahi. sedang mereka menangkap lalat, mereka terjatuh kedalam sebuah lubang kerana terlalu khusyuk menangkap lalat td. x tgk jalan.

mereka pun try nak keluar dri lubang td. lompat, lompat, lompat. lubang tu terlalu dalam untuk lompat keluar. then a passerby, ivel(another frog) saw them in the whole jumping for life (literally). dia bukannya nak call for help (nak hulurkan bantuan apatah lagi). but he did do something. dia maki hamun the 2 brothers td. "apa bengap sgt korang nih, jalan tu tgk laa jalan!", "itu lah, kecik2 berudu dulu x nak mampus!!" , "jgn risau, nt aku tolong, tolong baca fatihah !!". dia drop habis laa. ayat teruk2 and sakit telinga mendengarnya. then, belah gitu je

after hearing all the horrible things ivel said upUn lemah and patah semangat. He broke down, and started crying. dia give up ntuk cuba keluar dr lubang tersebut. "x sangka aku mati katak cani". akhirnya tamat lah riwyat upun. upUn tragicly died in the hole.

Tapi, upOn x give up, dia ignore langsung apa yang ivel ckap td. dia terus lompat, lompat, lompat. akhirnya dia berjaya keluar. he lived to see another day. sihat sehingga hari ini

so what's the moral of the story??? take 5 seconds to think 'bout it.
.
.
.
.
.
.
.
alamak terlupa lak nak gtau. upOn sebenarnya pekak. hik3
.
.
.
.
tapi kalo kita tgk yang tersiratnya, upOn yang pekak hanya dapat melihat mulut ivel terkumat-kamit. tapi apa ivel ckap dia x tahu rite? pada tanggapan dia, ivel tengah beri sokongan. maybe "come on, you can do it! try harder! ganbate! cayok!" so semangat dia naik dan mampu keluar drpd lubang yang kalo tidak x dpt keluar. last2 escape dan lived to see another day.
But to upUn yang dpt dgr, the exact oppesite happened. semangat dia down. x dpt escape. last2 mati

so percakapan kita mempunyai pengaruh yang amat besar terhadap orang lain. smpai tahap boleh menentukan hidup mati seseorang. fikir dlu sbelum berbicara. terlajak perahu masih boleh diundur lagi, terlajak kata, buruk padahnya.

GOAL!!!

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENYAYANG

cite ni pasal sorang penjaga gol. dia sangat disiplin dan istiqamah dalam menjalani latihan. every day, selama 4 tahun dia akan turun padang at least 2 jam untuk training. tangkap bola, tendang bola, tangkap bola tendang bola. i2 lah rutinnya selama 4 tahun. 1 hari pun x tinggal.
unsurprisingly, dia menjadi penjaga goal yang sangat handal dan terkenal.
One day, appartment yang dia tinggal kebakaran. ketika itu beliau tgh training kat padang. most of the people berjaya evacuate the building. tapi di tingkat yang ke-20, ada sorang ibu bersama babynya di tingkap. terperangkap. fireman yang sudah sampai di situ buntu mencari jalan selamatkan mereka. tangga bomba terlalu pendek dan menggunakan trampalene (yg. lompat2 tuh, ejaan ana bedal je) terlalu bahaya ntuk baby tersebut.
sorang kat situ mencadangkan mereka memanggil keeper td dan menyuruhnya tangkap baby td. x lama lagi 'panjang umur'nya. i mean bru je pas dia cakap tuh keeper td abis training dan balik. dia terkejut laa appartment dia in flames.
fireman td explain the situation and mintak tlong keeper tu. keeper tu terkejut beruk lah. "x mau, x mau" (mafhumnya laa).. then fireman tu pun pujuk. "memang laa, kamu x biasa tangkap baby dr tingkat 20. siapa biasa?"(mafhum), "cani la, kemu imagine je baby tu adalah bola and ibu tu striker. maybe it can help overcome the fear. nak tangkap bola no hal bagi sorang cam kamu rite?" (mafhum)
so keeper td pun got mentally prepared. "I'm ready". ibu td tahu kehandalannya jadi she believed the keeper could save her child. orang ramai skeliling yg tdinya bising senyap (suspen la nih). sume memerhati dgn penuh ketegangan.

ibu tadi pun baling babynya. (slow motion)............... WAAAAaaaaaaa.......

"YEAH!!!" bersorak orang ramai td kerana keeper td berjaya tngkap baby td. then tetiba keeper tu sepak baby tu, terpelanting. "oops"

so the moral of the story is, kalau kita selalu melakukan sesuatu perkara, perkara itu akan jadi sebati dengan diri kita. inilah yang dikatakan tabiat.
tabiat ini akan kita lakukan secara sepontan atau sangat sukar untuk kita tidak melakukannya.
kita perlu hindari tabiat negatif seperti mencarut dan sebagainya. perkara sebegini merugikan diri sendiri.
tabiat positif pula perlu kita terapkan seperti memberi salam, baca al-quran, pergi masjid etc. contoh kita masjid 5 waktu selama sebulan, smpai 1 tahap bila masuk waktu solat and x pergi rasa janggal, kena pergi jugak. haa, inilah yang kita mahukan.

thanks coz sudi baca


Thursday, July 3, 2008

MESTI tonton / baca

ICHI LITRE NO NAMIDA ( 1 litre of tears ) [based on atrue story]

video

citer ni drama jepun. 11 episodes long (pendek je) and certainly, absolutely, amazingly well worth watching. I'd give it a 10 out of 5 rating. siyes, citer ni sumer orang patut tgk. syarat dia 1 je, kena tengok sorang2.

Kitou Aya is a young lively highschooler who finds out that she has Spinocerebellar Atrophy. This disease causes the person to lose control over his or her body. Because the person retains all of her mental ability, this disease is like a prison. Through her struggles, Aya finds words to inspire herself to become strong and cope with the disease and has subsequently inspired millions of readers to overcome their own strife. This is her story.


( aya is an actual person and '1 litre of tears' is the name of the diary she wrote 'bout her life. the diary sold millions of copies worldwide)

AYAT-AYAT CINTA

what can i say 'bout this book, beautiful. yg dah baca, xpe yang belum, find a copy!!!. It's about Fahri yang memang betul2 jaga agamanya. here a few clues to what the book is 'bout

1. perempuan yg baik untuk lelaki yang baik and vice versa
2. Cinta selepas kahwin
3. justice prevails
4. Baik dibalas baik

read it, x rugi baca. rugi x baca





ARTEMIS FOWL


basicly, it's about 12 year old genius criminal mastermind who discovers humans aren't the only civilised species on earth. deep underground live the 'fairy people'. enemies are made and alliances formed.

there are 6 books in the series
1. artemis fowl
2. arctic incident
3. eternity code
4. the opal deception
5. the lost colony
6. the time paradox (coming july 2008)

NaTi0NaL SeRViCe

alpha company. (I'm the one in front)

Notional service a.k.a Khidmat negara

it's kinda past the whole NS vibes,but still wanna write a bit 'bout it. it kinda changed my life. i was posted(is that the word for it?) at KEM JIWA MURNI, GUNUNG SEMANGGOL, PERAK. and was assigned to the ALPHA COMPANY. kumpulan 1, siri 5, 2008
waktu isi borang NS mid 07 ari2 still duk manjung lagi and x tau address kat bangi, so tulis address manjung r. so my pick up point was at manjung. tapi orang dah duk bangi. so ptah balik rr gi manjung dlu then gi kem. ramai pelik aku dak slangor coz naik ngan bas perak. truth is, aku pn waktu tu rasa cam dak perak lagi coz bru sebulan je duk selangor


i came here nak cari pengalaman. so bile dia announce ada pemilihan ntuk ketua kompeni i gave it a shot. dia tgk kawad, ketrampilan, and general knowledge. kawad was a challenge coz kene kawad army. 5 tahun berkawad dah biasa ngan kawad navy coz kat skolah dlu kat skolah dlu pkbm(L). kalo navy dia x hentak kaki. coz kalo atas kapal hentak kaki, abis laa. kena biasakan diri gak la.
i made it as ketua kompeni, ketua keseluruhan dari alhpa gak, dia pkbm(D) kat skolah dlu.



i was officially leader during perasmian and hari terbuka kem. hari tu buat pameran tntang apa ktorang blaja kat c2, pas2 flying fox terbuka kepada family yang dtg. kena bayar laa. pas2 de buat jualan, sorta like hari kantin, get the picture? yang tgh memakaikan balak tu kem komandan major Zamri, TUDM. agak gabra kat dpn tuh


ni gambar waktu aktiviti tali tinggi. tapi sedey gile. due tu 'kesuntukan masa' or so they said, boleh naik either flying fox, or absailing(tul ker eja?) je. 1 je leh naik. xleh pilih lak tu, ikut nasib. course 4 penjuru yang kena merangkak atas tali pe sumer tu x buat. i2 yang nampak menarik pun. seb baik aku dpt flying fox (1st itme). absailing dah slalu dah buat. spatutnya dia buat rock climbing or wall climbing. baru best.



ni antara aktiviti waktu modul Khidmat komuniti, derma darah. 1st time gak. dlu aku dgr citer pas derma darah rasa lemah, penin2 la. takut gak mula2 . wa2 menderma x rasa apa2 and lepas tu pn biasa je. ketahanan kuat. hehe. tapi ikut orang gak. ada gak yg rasa nak pitam, lemah pas2. tapi aku x. asal ah? lagi 1, kalo penah duk oversea kdang dia x kasi derma darah. asal ah? ada member aku kem lain , pnah duk oversea gak, dctr tu x kasi dia derma darah. tapi dr kem aku baik ckit. dia tgk aku smangat dia bagi je laa kot. haha.


ni lak waktu modul CB (character building) or pembinaan karakter. madul CB ni lak pecah dua modul lagi. modul 1>> menampilkan yang terbaik dlm diri sendiri, modul 2>> menampilkan yng terbaik dalam diri org lain.


Modul 1, like the name says, tentang diri kita, memperbaiki diri sendiri. 1st, kena kenali diri, kita ni sbenarnya cane. pas2 kita dibimbing ntuk membina peribadi yang tinggi. cam berfikiran positif tang sesuatu. yakin diri. bertanggungjawab and tidak tuduh-menuduh. mustahil ke boleh..... ni lebih kurang cam mind set la, kalo kita kata "aku x leh buat" memang x leh buat" tapi kalo kita kata boleh, boleh buat. never give up. gune bnyk cara ntuk capai matlamat.







Modul 2 pun like the name says. bile kita dah ok, people around us pun kena ok. contoh paling senang cam team bola. sorang ni handal gile, tapi yg lain hampeh, x gune gak. so modul 2 nih focus tang orang lain. sifat manusia ni kadang perlukan sokongan and dorongan dr org lain ntuk hebat, contoh, parents, friends. antaranya jugel. stiap orang dpt 'buddy' (pasangan) and bukannya nak tgk kita pandai, x pandai jugel. tapi nak tgk boleh kita bagi smpai buddy kita terror jugel. dia dua hala rr. hehe. tapi aku reti jugel. cikgu tanya sape reti. aku gi rr dpn.. waa sumer kagum.. hehe..












UNFO
RGETABLE MOMENT


ada 4 kompeni, alpha, bravo, charlie and delta (warna tulisan tu warna tema each company). 1st few days every kompeni kena wat bendera kompeni. bendera tu nt kena bawak staip kali aktiviti dan dijaga, x leh tinggal. kiranya mcm maruah kompeni rr. kalo bendera jatuh ke tangan musuh (cikgu la) nt 1 kompeni tu akan mendapat 'ganjaran' (nada sarcastic)

waktu tu ketua kompeni orang lain. pagi tu PT pagi. abis PT, sumer lari gi dewan makan coz malas nak beratur (termasuk aku). langsung tertinggal bender. bila dah balik ke bilik, ketua tanya "bendera mana?" sumer pakat tgk muka masing2. jeng3. assembly pagi sumer dah cuak, bender alpha je xde kat dpn. cikgu2 sumer pkat sengih. tapi diorang diam je. bila tanya baru diorang ckp bendera ada kat diorang.
kitorang buat surat rayun nak mintak balik bendera. sumer orang kena tulis. waktu tu aku baru jadi ketua.
then malam tu ada pengumuman kompeni alpha kena beratur kul 12 malam baju kelas. kena punishment.
bnyk gile aku wat clap, silap command la, salah kira kekuatan. salah je push up. malu je kat dpn tu.
mula2 kawad, lari, PT10. then sumer dah peluh2. cikgu suruh lari balik dorm tukar baju PT. dia bagi 2 minit je. lambat PT10. "GO!". lari rr balik dorm. kelam kabut gile suasana waktu tuh. ada yang pkai baju terbalik rr, pkai stoking and kasut sambil berlari pun ada.. haha.. lawak gile bile pk balik. dah beratur balik and lapor dia suruh tukar balik baju kelas. pergh... ni lagi teruk, tadi sarung je, ni kena butang laa, tuck in laa. haha... then tukar baju melayu lengkap, xde lengkap pkai kain. .. yang cina ngan india jenuh cari extra, de yg dpt baju je, de yg x dpt. diorang dahlaa x biasa pkai kain "macamana mau pkai ini?".. haha... Chaos gile malam tuh. bile dah beratur balik cikgu2 sparuh mati tahan gelak. ktorang pun sama. haha. lastly dia suruh pkai celoreng lngkap bwk towel, mug, toothbrush and toothpaste. pelik2 je cikgu Sobri, mana dpt idea ntah. towel buat sampin. then kena isi air dlm mug. pas2, yup, dia suruh gosok gigi. lawak gile time tuh.
dah kul brape bru dpt bendera balik. kena ceramah ckit, then ketua kseluruhan (kompeni alpha gak) bagi kata2 semangat.

ikut kan bnyk lagi nak tulis, but i think this'll do for now. thanks for reading

Wednesday, July 2, 2008

please read this to the end, please

IN THE NAME OF ALLAH, MOST GRACEFUL, MOST MERCIFUL

One day, Ibrahim tried to enter a public bath. The bath attendant stopped him and asked for the entrance fees of 50 sen. he hung his head and admitted he had no money. The attendant replied,"If you have no money, you can't enter the bath" Ibrahim cried and sank to the ground, weeping bitterly.
A passerby stopped to comfort him and offered him money so he could get in. Ibrahim explained: "I'm not crying because I was refused entrance to the bath. When the attendant demanded an admission fee, I was reminded of something which made me cry. If i'm not allowed to enter the bath i this world unless i pay a fee, what hope do i have of being allowed to enter paradise? What will happed to me when they demand, 'What good deeds have you brought? What have you done worthy of being let into paradise?' Just as I was kept out of the bath because I could not pay, I will surely be kept out of heaven if I have no good deeds to my credit. That is why i weep and moan.

astaghfirullah al azim

qal Allah fi kitab al-aziz ;
"afahasibtum annama khalaqnakum abathan, wa annakum ilaina la turja'un" (23:115)
adakah kamu mengira bahawa sesungguhny kami menciptakan kamu secara main-main (saja-saja) dan bahawa kamu tidak akan dikembalikan kepada kami?

masyaAllah, kita sering kali lupa bhw kita akan mati dan akan kembali pada-Nya.

"kullu nafsin zaikatulmaut"
setaip yang bernyawa pasti akan mati

jadi kenapa allah jadikan kita?

1. IBADAH

qal Allah fi kitab al-aziz ;
"wama khalaqtul jinna wal ins, illa liya'budun"
dan tidak aku ciptakan jin dan manusia melainkan untuk beribadah kapada ku

manusia mencipta handphone. apa tujuan manusia jadikan handphone, untuk call dan sms. betul? jadi bayangkan terdapat handphone nih, nak call x boleh, nak sms pun x boleh... kita akan simpan and jaga handphone tu ke?... i don't think so, campak or baling maybe kot... sama halnya dgn kita.

ATTENTION!!

sembahyang = 5minit
5 minit x 5 kali sembahyang sehari semalam = 25 minit
sehari 60 x 24 = 1440 minit

*peratus = 25/1440 x 100 = 1.736111%

sedangkan di sekolah untuk mendapat peratus rendah dalam peperiksaan terasa amat malu.... lupakah kita, kehidupan ini juga merupakan suatu 'peperiksaan' di mana resultnya lulus atau gagal hanya akan diketahui ketika matahari sejengkal dari kepala kita.

ada sesetengah golongan yang dalam sehari semalam hanya menunaikan solat 5 waktu. setelah itu, dia merasakan dirinya sudah terlaksana tanggungjawabnya sebagai seorang muslim. but it only accounts up to 1.736111% belum mengambil kira soal kyusyuk x khusyuk. jadi cukupkah sekadar menunaikan solat 5 waktu? adakah di akhirat kelak kita expect nak masuk syurga sedangkan hanya mampu menunjukkan markah 1.736111%, luluskah dengan markah begitu?

cane lak ngan dosa2 mengumpat, derhaka kita yang dapat memotong markah itu???? entah2 sekarang markah kita negatif.... na'uzubillah... jadi carilah peluang dimana iman tengah memuncak untuk betaubat kepadanya....

Sabda Rasulullah SAW, “Ada titis yang ALLAH SWT cintai, pertama titisan darah para syuhada dan titisan air mata yang jatuh kerana takutkan ALLAH SWT.”

Nabi Muhammad SAW bersabda lagi, “Tangisan seorang pendosa lebih ALLAH kasihi daripada tasbih para wali.”

Nabi Muhammad SAW bersabda, “Kejahatan yang diiringi oleh rasa sedih, lebih ALLAH sukai dari satu kebaikan yang menimbulkan rasa takbur.


jadi saya nak seru kepada diri ini khususnya dan juga kepada anyone reading this, perbanyakkanlah amalan, semoga1.736111% itu meningkat.

untuk mendapat pahala jauh lebih mudah berbanding mendapat dosa. subhanallah, alhamdulillah, allahuakbar. basahkanlah lidah dengan zikir. untuk mencuri mithalannya, perlu mencari peluang, cover line lagi... susah2 je, udahla haram, dpt dosa pulak tuh!... perghh... x guna akal....

sbenarnya sedar x sedar, kita perlu open mind kita. ibadah boleh pecah 2. firstly ibadah khusus like prayer, doa, puasa and zikr.
then ada lak ibadah am, yakni perbuatan seharian sperti mandi, makan, tidur, tetapi diniatkan lillahi ta'ala... " ya ALLAH, aku tidur ini supaya mendapat rehat dan mampu belajar dengan sungguh2 pd esok hari" , " ya ALLAH aku mandi supaya segar untuk tunai solat dengan khusyuk keranamu ya ALLAH". alangkah rugi, perbuatan seharian sebegini yang lazim kita lakukan tetapi tidak dimulakan dengan doa dan tidak diniatkan kerana allah. rugi,rugi rugi. saya sendiri sering kali lupa...

Allahumma zakirna min humma nasiina , wa'alimna min humma jahilna

kita sering kali menaiki bas, apa salahnya sepanjang perjalanan kita berzikir dan bertafakur.
apa salahnya, kita tunaikan solat sunat qabliah dan ba'diah, sebagai menampung kekeurangan di dalam solat fardhu kita. apa salahnya, kita sama2 bantu-membantu, tegur-menegur dan memperingati sesama sendiri...

sama2 lah kita berusahalah mendapat A1 dalam peperiksaan 'kehidupan' ini. GANBATE!!! CAYOK!!!

2.KHALIFAH


"waizqaala rabbuka lilmalaaikati inni ja'ilun filardhi khalifah" (1:30)

ingatlah ketika tuhanmu berfirman "sesungguhnya, aku hendak jadikan seorang khalifah di muka bumi

"kullukum raaik, wa kullum masul an ma ra'ihi"
setiap daripada kamu adalah pemimpin dan kamu akan dipersoalkan tentang apa yang kamu pimpin (kepimpinannya)

"Tapi, I'm no leader, saya orang biasa je"
well hate to break it to ya, you're so wrong.
truth is sekoman-koman kita, kita sbenarnya pemimpin kepada diri kita sendiri, kita ketua kepada tangan kita, mulut kita, mata kita... semuanya akan dipersoalkan. ...

lebih2 lagi kalau kita ketua kepada sebuah pertubuhan, syarikat, kelas dan sebagainya... laksanakan amanah dgn sebaiknya...

JGN anggap jawatan i2 sbagai bebanan... mithalannya wakli pelajar di University, mungkin banyak perkara yang perlu diselesaikan sehingga mengganggu masa belajar... tetapi yakin lah allah pasti bersama mereka yang amanh... menjelang exam, di mana orang lain sibuk study, pemimpin ini masih punyai bnyk urusan, dia laksanakan jugak kerana rasa malu kepada allah jika x amanah, nt Allah akan bantunya dengan cara, masa yang sedikit yang tinggal kepadanya ntuk ulangkaji , hatinya tergerak untuk membaca apa yang keluar dlm exam nt... nampak?

innallah ma'ana

3.MEMAKMURKAN BUMI

ni pun ada dalil dia dlm Quran, tapi ana x ingat. sape tahu tinggal la comment ya.

memakmurkan bumi? what does that mean?
it means we are in charge of making the world a better place and stop it from getting worse.

terdapat berjuta makhluk di bumi, tapi xkan nak mengharap pada lembu atau chimpanzee untuk memakmurkan bumi.... kitalah yang kena memakmurkannya... manage it's resourses well, seimbangkan pembangunan dan pemeliharaan alam.
we are in charge of the earth, enviromentally, socially, economically and so on.

so whether you're a student, teacher, worker, lawyer, enviromentalist, scientist, blogger.... put you r all into what you're doing for Islam, society and Earth

thanks coz sudi baca smpai habis!!!!

fazakkir, inna zikra tanfaulilmukminin
dan berilah peringatan, sesungguhnya peringatan itu membawa manfaat kepada mukmin

bizikrillah, tatmainnalqulub
dengan mengingati Allah, tenteramlah hati2


“Ya Allah sesungguhnya
Engkau Maha Mengetahui bahwa hati-hati ini telah bersatu berkumpul
untuk mencurahkan mahabbah hanya kepadaMu,
bertemu untuk taat kepada-Mu,
bersatu dalam rangka menyeru (dijalan)-Mu,
dan berjanji setia untuk membela syariat-Mu,
maka kuatkanlah ikatan pertaliannya,
ya Allah, abadikanlah kasih sayangnya,
tunjukkanlah jalannya dan penuhilah dengan cahay-Mu yang tidak pernah redup, lapangkanlah dadanya dengan limpahan iman dan keindahan tawakkal kepada-Mu, hidupkanlah dengan ma’rifat-mu,
dan matikanlah dalam keadaan syahid di jalan-mu.
Sesungguhnya Engkau sebaik-baik pelindung
dan sebaik-baik penolong”.

~ yang sangat cetek ilmunya ~

Tuesday, July 1, 2008

little bit 'bout me

waaa.... lama gile x update blog... dekat sbulan gak.... perghh... malas gile...

well, i thought i'd write a little bit 'bout

ME!!



so, I was born in Kuala Terengganu. orang tua saya dua-dua orang terengganu, abi dari Kuala Berang dan mama dari Pulau Rusa. my dad's a commander in the Royal Malaysian Navy, director of the IT division. my mum's a dedicated mum (duh!), she takes care of the house, and most importantly , us!! adik beradik de 5 orang, i'm the third. i'm really lucky, sume aku merasa. 1 big sis, 1 big bro, 1 li'l bro, 1 li'l sis. currently, my sisters in her last year, she's studying medicine in UIA, my bro's in Auckland, New Zealand studying Mechanical Engineering, I'm going to be studying MEDICINE in ALEXANDRIA UNIVERSITY, EGYPT. my li'l bro's in KISAS, SPM this year, and lastly my li'l sis is taking her UPSR at SRAI Bandar Baru Bangi

At school, hmm..... prefect, naqib, debater, public speaker, sidang redaksi majalah skolah, athlete (1500m, 800m, 400m and 4x400m, cross country)...... represented perak in archery, MSSM. PKBM(L) cadet .

personally, hmm...
who knows, khows......

Background
when I was 2 years old, my family moved to the United Kingdom. a short period of it was in England and the remainder was in Glasgow, Scotland. Stayed there for 8 years. the funny thing is, we never spoke malay in the house, just english.
i went to school there. man it's different from school here. over here, you mention school to a kid, they'll almost definitely moan. and when it's time to go back they'll say "yahoo!!" or "google!!" (the latter is a joke by the way). over there it's the exact opposite, kids get all excited to go to school in the morning, they can't wait, and when school's over, they'll moan...... i here ya'all asking why?.... here school's all about exams, blaja ntuk jwab soalan rite?... but there it's not exam oriented, you actually learn stuff... so x stress ngan exam. it becomes fun to learn. and the teacher's actually pay attention to their students (no offence to the teacher's here by the way). and the syllabus is way advanced from here. sana primary 1 umur 6 tahun, sampai primary 7 umur 12 tahun... primary tu kiranya darjah/standard. saya sempat skolah situ smpai primary 5, 10 tahun.
waktu balik m'sia darjah 4, yg blaja dlm kelas, decimal, fraction, photosynthesis.... sumer aku dah tau... tapi x gune gak, coz x dpt communicate. haha.. seb baik skolah a.c.s, skolah cina ada gak la yg boleh speaking. cikgu2 dia pn boleh speaking. but it was still hard.

PENGALAMAN PAHIT

ahakz, teringat laa pulak... well the story starts when i just came back to malaysia... waktu tu duk kampung coz umah kat perak x siap lagi... so dak2 kampung tau laa aku ni dak scotland, x reti 'bercakap', so they made fun of me, perli2, kutuk2 ( not that i understood what they said at the time)... bengang laa kan... tapi nak ekspresikan dok reti... but at the time i knew a few words such as makan, suka, and bodoh was one of the... but at the time i had a problem with kata ganti nama, always got them mixed up... aku, kau, dia.
long story short, i was in the living room ( you know how kampung houses are on stilts[tiang]) and they were down there just outside. the window was open so they saw me, and started saying things. i don't know what got over me, but i went up to the window, stuck my head out and shouted "AKU BODOH!!" (i meant to say "you guys are stupid" by the way), then suddenly they were rolling on the ground laughing (slight exageration there) and so were my aunts, uncles, and cousins (who just happend to be in the house at the time, and slight exageration there too).... so it was then that i figured i got aku and kau mixed up again... man was that humiliating! malunya, hanya tuhan yang tahu.... apa lagi, i ran into my room, locked the door, and cried.....haha... lawak giler bila pikir balik...

i think that's enough for now... next post i'm planning on showin' y'guyz (and gurlz) some of my pics from overseas, it'll take awhile coz i need to scan them 1st... see ya!!!

p/s: my scanner's not working rite now, and i'll be in campus soon, so i dunno when i can post the pics. I'll try my best but can't promise.