Wednesday, January 13, 2010

wasotiyah

Islam mengajar kita untuk bersederhana dalam setiap perkara.
ulama2 menyebut perkara ini sebagai "Wasotiyah"

kalau kita tgk agama lain (wallahu'alam, ini daripada apa yang saya dengar)

Kristian mithalannya, dia ajar macamana?
"Jika ditampar pipi kirimu, bagilah pipi kananmu (dan jangan membalas tamparan itu)

kalau yahudi pulak,
"sebelum dia tampar kamu, kamu tampar dia dulu!"

macamana? apa pendapat kamu?
yang first tu over'humble' pulak, sehingga dipijak2. islam ajar kita macam tu ke? Palestine diceroboh kita mendiamkan diri. "ambillah tanah kami, ambillah anak2 kami"... tak...
ISLAM tidak ajar macam tu...
orang mintak 60 ringgit.... "ambillah, ambik 120 pun takpe, 180 pun takpe, 240 pun takpe".... tak....
ISLAM tidak ajar macamtu

and at the same time,
ISLAM juga tak mengajar the opposite. bila ada driver taxi yang 'ter'tamak, mintak duit lebih2... kita pun mangamuk, then balik rumah habis kita citer kat satu dunia... "driver taxi sini teruk la", "**** la driver sini!" dan pelbagai lagi ayat yang tidak sedap didengari oleh telinga. jangan kita pukul rata. habis adik2 kita letak 'mind set'
"driver taxi = penipu"
saya sendiri terkena mind set ini, naik taxi je, 'sympathetic' nervous system aku activated, padahal pergi carrefour, sepatutnya rilex, cool, seronok...tak ke kesian dekat driver2 yang baik2, hafaz quran, amat menghormati 'foreigner' dsb.
mungkin kita boleh guna pendekatan lain. bila bercakap ngan adik2 kita. "Driver taxi sini, ada
'sesetengah' daripada mereka yang suka mintak duit lebih2 kalau nampak foreigner, so berhati2"


ok, no more analogies, straight to current issues (in Alexandria,
readers from elswwhere might not understand certain parts):

di dalam post 'menconteng arang di muka', saya tidak menyeru mahasiswa2 sekalian untuk jadi seperti orang yang ditampar pipi kiri, dan memberi pipi kanan anda... dan saya pun tak nak buat macam tu, sakit kot.... tak, bahkan
ISLAM juga tidak menyuruh berbuat begitu.

betul, bak kata kader, '
kita sebagai pelanggan ada hak kita'. saya sangat setuju.
tetapi tidak perlu lah sehingga kita memburuk-burukkan nama university kita. jangan kita pukul rata.
rasanya lebih ramai daripada pihak2 di University ini yang cuba untuk membantu kita.
cuma kita je tak sedar.
yela, manusia dan saya sendiri, tend to look at the 'tear' on the book, berbanding dengan 'isi' buku itu sendiri yang sangat bagus dan bermanfaat. (nak tau apa manfaat2, kesenangan University bagi kat kita?... boleh tanya saya secara personal)

let's become professionals...

wallahu'alam...


5 comments:

abdullah said...

Betul tu anas. Lets us bcome professional. Duduk tenang dan dengarkan dulu bak kata aheila on 7. Haha. Yang pemandu teksi tu mmg betul. Tp aku sntiasa amalkan kata2 seorang sahabat.dia ckp

" kalau dia mintak lebih segeneh dua tu, pikirlah yang bg dia pun x untung pape dan kita pon xrugi pape pon takat beberapa geneh tu."

so lagi baik niatkan sedekah kepada sesama muslim.ada jugak saham kt kita nnti kn.:)

DLatum said...

Suka ayat let's become professionals..

=)

Meru said...

xde..klu drver mntak lebeh tu mmg sah2la nk tipu..klu aku ckp dlm hati nk sedekah pun mmg xjd..

sbb hati aku xiklas nk sedekah..so aku anggap aku sbg golongan yg teraniaya..dan aku doa smoga drver tu dpt 1 pngajaran nnt. kete accident ke..kne curi ke..ahli keluarge meninggal ke n etc..

Muhammad Anas bin Kamarudin said...

kader..
aah kan... niat sedekah je... mutualism... win-win... dia dapat bagi ice cream kat anak dia... kita dapat pahala... nice!

Muhammad Anas bin Kamarudin said...

'let's become professionals'... i like that phrase too

abu... i thought better of you...
i know you're better than that..