Tuesday, February 24, 2009

Not To Worry...

Pada pukul 6.50 petang waktu mesir hari Ahad (22 Feb 2008) berlaku pengeboman di dataran hussein. Dua bom tangan dicampakkan dari tingkat empat sebuah hotel ke dataran husein di hadapan masjid Hussain menurut saksi.

-mengakibat seorang warga wanita perancis mati dan 20 orang cedera. Mangsa cedera adalah 13 warga prancis, 3 warga jerman dan 4 orang mesir termasuk anggota keselamatan dan kanak-kanak.

- Dua bom yang dicampakkan dan hanya satu yang meletup. Bom yang berupa tin besi dan dibungkus dengan tangan yang mengandungi bahan TNT, batu dan pasir. Ia adalah buatan tempatan.

-bom yang tidak meletup jaraknya dengan yang meletup adalah 3 meter menurut saksi. Ia telah dimatikan fungsinya dengan plastik2 berisi pasir.


- pihak keselamatan mesir menyatakan bahawa bom diletakkan dibawah kerusi batu berhampiran restoren diluar hotel husein.

- pihak keselematan telah mengepung hotel-hotel dan rest
aurant yang berhampiran untuk mengenal pasti penjenayah yang terlibat sebaik sahaja pengeboman ini berlaku. Mereka telah menegah masuk atau keluar dari kawasan tersebut. Anjing2 polis juga digunakan untuk memeriksa kawasan kejadian.

- pelancong yang berada disitu dibawa dari situ dengan sepuluh biji bas dengan kawalan ketat.

-mangsa yang cedera dibawa ke hospital universiti Hus
ein, hospital antarabangsa mesir, hospital kaherah Fatimiah dan Ma’had Nasir.

-Satu yang kritikal kerana serpihan2 telah masuk ke peparunya. Adapun yang lain dilaporkan stabil.

- Syeikhul Azhar telah menyelar pengeboman ini dan menyifatkan sebagai jenayah yang pengecut dan ditolak agama Islam.


- 3 orang telah ditangkap kerana disyaki terlibat dgn pengeboman ini.

Rujukan: al-Jumhuriah (akhbar mesir) dan al-Jazeera (web). p/s: This incident was in Cairo... guess death is much nearer than we thought... but, not to worry. Cairo is like 2 hours from Alexandria... i think it's quite safe here... but always, 'safety 1st'

This is a scene from the scene (b4 the bombing)

"bismillahillazi laa yadhurru ma'asmihi syaiun filardhi wala fissama'i wa huassami'ul 'alim"

3 comments:

kepalakotak said...

dataran ni.
aku pernah sampai. tapi lain waktu.

Nadhirah Ahmad said...

tp mnurut ape yg dlihat pe yg blaku di endon, tmpt tourist lg berisiko. cm kt bali tu. jd, careful. hati2. n doa jgn lupe!

Muhammad Anas bin Kamarudin said...

careful... note taken....