Saturday, July 5, 2008

Syukur, syukur, syukur ya ALLAH...

tuhanmu berfirman;
"Dan jika kamu menghitung-hitung nikmat Allah, niscaya kamu tak dapat menentukan jumlahnya. Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.'' (QS Alnahl [16]: 18).

lepas tgk citer 1 litre of tears, saya terbayang if the disease choose me. na'uzubillah. cane pulak kalau saya BUTA? or PEKAK? or CACAT?
Ya Allah, besarnya nikmat mu.
selalu kita x pikir pun benda2 ni, our eyes, our ears. masya-Allah, bnyknya nikmat yang kita dapat. saudara kita di palestin, iraq. anak yang keluar rumah, ibu sentiasa risau anaknya xkan kembali. alhamdulillah Malaysia aman. bayangkan, makan nasi secawan sehari berlaukan bawang goreng kerana tidak mampu. alhamdulillah, kita hidup senang. memang terlalu banyak untuk dihitung.
SEDARLAH!!!!!

cara2 bersyukur

1. bersyukur dengan hati nurani.

hati@nurani kita. God can see right through us. there is nothing we can hide from Him. Lahirkan lah kesyukuran yang sebenar-benarnya dalam hati kepada-Nya. jangan persoalkan "kenapa ini dan kenapa itu". i2 kita sudah mengalah pada nafsu dan syaitan. kerana nafsu tidak pernah kenyang.

doa;
allahumma inni a'uzubika min ilmin laa yanfa', wamin nafsin la tasyba', wamin qalbin laa takhsya', wa min dakwatin la yastajabulaha
ya Allah, jauhkanlah aku drpd ilmu yang tidak bermanfaat, drpd nafsu yg tdk pernah kenyang, drpd hati yang tidak khusyuk dan drpd doa yang tidak mustajab (diterima)


2. bersyukur dengan ucapan.
Dalam sebuah hadis, Rasulullah bersabda, ''Barangsiapa mengucapkan subhana Allah, maka baginya 10 kebaikan. Barangsiapa membaca la ilaha illa Allah, maka baginya 20 kebaikan. Dan, barangsiapa membaca alhamdu li Allah, maka baginya 30 kebaikan.''


3.bersyukur dengan perbuatan.
Menurut Imam al-Ghazali, ada tujuh anggota tubuh yang harus dimaksimalkan untuk bersyukur. Antara lain, mata, telinga, lidah, tangan, perut, kemaluan, dan kaki. Seluruh anggota ini diciptakan Allah sebagai nikmat-Nya untuk kita.
fikirlah

mata untuk apa dan bukan untuk apa
telinga untuk apa dan bukan untuk apa
lidah untuk apa dan bukan untuk apa
tangan
untuk apa dan bukan untuk apa
perut
untuk apa dan bukan untuk apa
kemaluan
untuk apa dan bukan untuk apa
kaki untuk apa dan bukan untuk apa

''Dan terhadap nikmat Tuhanmu, hendaklah kamu menyebut-nyebutnya (dengan bersyukur).'' (Aldhuha [93]: 11).

`astaghfirUllah al Azim` sekadar peringatan kdp diri, serta yang membaca.

No comments: