Wednesday, July 2, 2008

please read this to the end, please

IN THE NAME OF ALLAH, MOST GRACEFUL, MOST MERCIFUL

One day, Ibrahim tried to enter a public bath. The bath attendant stopped him and asked for the entrance fees of 50 sen. he hung his head and admitted he had no money. The attendant replied,"If you have no money, you can't enter the bath" Ibrahim cried and sank to the ground, weeping bitterly.
A passerby stopped to comfort him and offered him money so he could get in. Ibrahim explained: "I'm not crying because I was refused entrance to the bath. When the attendant demanded an admission fee, I was reminded of something which made me cry. If i'm not allowed to enter the bath i this world unless i pay a fee, what hope do i have of being allowed to enter paradise? What will happed to me when they demand, 'What good deeds have you brought? What have you done worthy of being let into paradise?' Just as I was kept out of the bath because I could not pay, I will surely be kept out of heaven if I have no good deeds to my credit. That is why i weep and moan.

astaghfirullah al azim

qal Allah fi kitab al-aziz ;
"afahasibtum annama khalaqnakum abathan, wa annakum ilaina la turja'un" (23:115)
adakah kamu mengira bahawa sesungguhny kami menciptakan kamu secara main-main (saja-saja) dan bahawa kamu tidak akan dikembalikan kepada kami?

masyaAllah, kita sering kali lupa bhw kita akan mati dan akan kembali pada-Nya.

"kullu nafsin zaikatulmaut"
setaip yang bernyawa pasti akan mati

jadi kenapa allah jadikan kita?

1. IBADAH

qal Allah fi kitab al-aziz ;
"wama khalaqtul jinna wal ins, illa liya'budun"
dan tidak aku ciptakan jin dan manusia melainkan untuk beribadah kapada ku

manusia mencipta handphone. apa tujuan manusia jadikan handphone, untuk call dan sms. betul? jadi bayangkan terdapat handphone nih, nak call x boleh, nak sms pun x boleh... kita akan simpan and jaga handphone tu ke?... i don't think so, campak or baling maybe kot... sama halnya dgn kita.

ATTENTION!!

sembahyang = 5minit
5 minit x 5 kali sembahyang sehari semalam = 25 minit
sehari 60 x 24 = 1440 minit

*peratus = 25/1440 x 100 = 1.736111%

sedangkan di sekolah untuk mendapat peratus rendah dalam peperiksaan terasa amat malu.... lupakah kita, kehidupan ini juga merupakan suatu 'peperiksaan' di mana resultnya lulus atau gagal hanya akan diketahui ketika matahari sejengkal dari kepala kita.

ada sesetengah golongan yang dalam sehari semalam hanya menunaikan solat 5 waktu. setelah itu, dia merasakan dirinya sudah terlaksana tanggungjawabnya sebagai seorang muslim. but it only accounts up to 1.736111% belum mengambil kira soal kyusyuk x khusyuk. jadi cukupkah sekadar menunaikan solat 5 waktu? adakah di akhirat kelak kita expect nak masuk syurga sedangkan hanya mampu menunjukkan markah 1.736111%, luluskah dengan markah begitu?

cane lak ngan dosa2 mengumpat, derhaka kita yang dapat memotong markah itu???? entah2 sekarang markah kita negatif.... na'uzubillah... jadi carilah peluang dimana iman tengah memuncak untuk betaubat kepadanya....

Sabda Rasulullah SAW, “Ada titis yang ALLAH SWT cintai, pertama titisan darah para syuhada dan titisan air mata yang jatuh kerana takutkan ALLAH SWT.”

Nabi Muhammad SAW bersabda lagi, “Tangisan seorang pendosa lebih ALLAH kasihi daripada tasbih para wali.”

Nabi Muhammad SAW bersabda, “Kejahatan yang diiringi oleh rasa sedih, lebih ALLAH sukai dari satu kebaikan yang menimbulkan rasa takbur.


jadi saya nak seru kepada diri ini khususnya dan juga kepada anyone reading this, perbanyakkanlah amalan, semoga1.736111% itu meningkat.

untuk mendapat pahala jauh lebih mudah berbanding mendapat dosa. subhanallah, alhamdulillah, allahuakbar. basahkanlah lidah dengan zikir. untuk mencuri mithalannya, perlu mencari peluang, cover line lagi... susah2 je, udahla haram, dpt dosa pulak tuh!... perghh... x guna akal....

sbenarnya sedar x sedar, kita perlu open mind kita. ibadah boleh pecah 2. firstly ibadah khusus like prayer, doa, puasa and zikr.
then ada lak ibadah am, yakni perbuatan seharian sperti mandi, makan, tidur, tetapi diniatkan lillahi ta'ala... " ya ALLAH, aku tidur ini supaya mendapat rehat dan mampu belajar dengan sungguh2 pd esok hari" , " ya ALLAH aku mandi supaya segar untuk tunai solat dengan khusyuk keranamu ya ALLAH". alangkah rugi, perbuatan seharian sebegini yang lazim kita lakukan tetapi tidak dimulakan dengan doa dan tidak diniatkan kerana allah. rugi,rugi rugi. saya sendiri sering kali lupa...

Allahumma zakirna min humma nasiina , wa'alimna min humma jahilna

kita sering kali menaiki bas, apa salahnya sepanjang perjalanan kita berzikir dan bertafakur.
apa salahnya, kita tunaikan solat sunat qabliah dan ba'diah, sebagai menampung kekeurangan di dalam solat fardhu kita. apa salahnya, kita sama2 bantu-membantu, tegur-menegur dan memperingati sesama sendiri...

sama2 lah kita berusahalah mendapat A1 dalam peperiksaan 'kehidupan' ini. GANBATE!!! CAYOK!!!

2.KHALIFAH


"waizqaala rabbuka lilmalaaikati inni ja'ilun filardhi khalifah" (1:30)

ingatlah ketika tuhanmu berfirman "sesungguhnya, aku hendak jadikan seorang khalifah di muka bumi

"kullukum raaik, wa kullum masul an ma ra'ihi"
setiap daripada kamu adalah pemimpin dan kamu akan dipersoalkan tentang apa yang kamu pimpin (kepimpinannya)

"Tapi, I'm no leader, saya orang biasa je"
well hate to break it to ya, you're so wrong.
truth is sekoman-koman kita, kita sbenarnya pemimpin kepada diri kita sendiri, kita ketua kepada tangan kita, mulut kita, mata kita... semuanya akan dipersoalkan. ...

lebih2 lagi kalau kita ketua kepada sebuah pertubuhan, syarikat, kelas dan sebagainya... laksanakan amanah dgn sebaiknya...

JGN anggap jawatan i2 sbagai bebanan... mithalannya wakli pelajar di University, mungkin banyak perkara yang perlu diselesaikan sehingga mengganggu masa belajar... tetapi yakin lah allah pasti bersama mereka yang amanh... menjelang exam, di mana orang lain sibuk study, pemimpin ini masih punyai bnyk urusan, dia laksanakan jugak kerana rasa malu kepada allah jika x amanah, nt Allah akan bantunya dengan cara, masa yang sedikit yang tinggal kepadanya ntuk ulangkaji , hatinya tergerak untuk membaca apa yang keluar dlm exam nt... nampak?

innallah ma'ana

3.MEMAKMURKAN BUMI

ni pun ada dalil dia dlm Quran, tapi ana x ingat. sape tahu tinggal la comment ya.

memakmurkan bumi? what does that mean?
it means we are in charge of making the world a better place and stop it from getting worse.

terdapat berjuta makhluk di bumi, tapi xkan nak mengharap pada lembu atau chimpanzee untuk memakmurkan bumi.... kitalah yang kena memakmurkannya... manage it's resourses well, seimbangkan pembangunan dan pemeliharaan alam.
we are in charge of the earth, enviromentally, socially, economically and so on.

so whether you're a student, teacher, worker, lawyer, enviromentalist, scientist, blogger.... put you r all into what you're doing for Islam, society and Earth

thanks coz sudi baca smpai habis!!!!

fazakkir, inna zikra tanfaulilmukminin
dan berilah peringatan, sesungguhnya peringatan itu membawa manfaat kepada mukmin

bizikrillah, tatmainnalqulub
dengan mengingati Allah, tenteramlah hati2


“Ya Allah sesungguhnya
Engkau Maha Mengetahui bahwa hati-hati ini telah bersatu berkumpul
untuk mencurahkan mahabbah hanya kepadaMu,
bertemu untuk taat kepada-Mu,
bersatu dalam rangka menyeru (dijalan)-Mu,
dan berjanji setia untuk membela syariat-Mu,
maka kuatkanlah ikatan pertaliannya,
ya Allah, abadikanlah kasih sayangnya,
tunjukkanlah jalannya dan penuhilah dengan cahay-Mu yang tidak pernah redup, lapangkanlah dadanya dengan limpahan iman dan keindahan tawakkal kepada-Mu, hidupkanlah dengan ma’rifat-mu,
dan matikanlah dalam keadaan syahid di jalan-mu.
Sesungguhnya Engkau sebaik-baik pelindung
dan sebaik-baik penolong”.

~ yang sangat cetek ilmunya ~

3 comments:

top the pop said...

about the solat tu..baru je terfikir nak post..ko dah wat dah.bagus..

yg rape minit wat ibadah tu..itu pun cadang nak tanye ko..

hahaha..sekali lagi thx!!

for posting about it..

GAMBATTE !!!

Muhammad Anas bin Kamarudin said...

hehe.. kalo tulis gak pun, pe salahnya...

Anonymous said...

When someone writes an post he/she maintains the thought of a user in his/her brain that how a user can understand it.

Thus that's why this post is perfect. Thanks!